Annons:
Etikettrehabilitering
Läst 3310 ggr
Leffe
4/6/11, 10:50 PM

Promenad som träning

När det gäller att träna och må bättre så gäller i mitt fall promenader med rullatorn på plan mark. Andfåddheten brukar börja efter cirka tio meter. Det gäller då för mig att sätta mig på rullatorn efter nio meter, alltså innan jag blir andfådd. Vila en stund och sedan gå nio meter igen, vila och så fortsätta så. Min förhoppning är att jag kommer att utöka meterantalet mellan vilopauserna.

När jag känner mig pigg så gör jag lite mer där hemma i form av städning. Jag hinner inte så mycket, men det känns bra för mitt välbefinnande.

Till sist har jag mina katter som verkligen gör att min tillvaro blir bättre och bättre.

Hur går det för er andra och vad gör ni för typ av träning?

Annons:
EvaG
4/6/11, 11:36 PM
#1

Det gäller att inte ha bråttom och lära känna hur kroppen reagerar.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

[SvenA]
4/7/11, 10:07 AM
#2

Man ska bara inte ta i förmycket man ska tänka på att man ska krafter kvar för dom mest elemetära saker som att sköta sin hygien själv så länge man bara kan Det är detsamma med hushålsarbetet Man blir lätt för ivrig när man känner att det går bra att ta promenader så det gäller att tänka på att man ska orka komma hem igen

Maria
4/7/11, 6:37 PM
#3

Jag har ju fått en rullator som jag använder när jag är ute och går själv. Är jag i sällskap så räcker det med att hålla någon under armen.

Just nu har jag inte kunnat gå ut något nämnvärd då min mage krånglarFlört Måste ha en toalett inom räckhåll.

Tyvärr har detta gjort att den träning jag tänkt mig inte har blivit av.

Ska förmodligen läggas in över helgen nu om plats finnes för jag är så uttorkad men sedan har jag tänkt att öka mina promenader.

Det är ju helt nödvändigt.

Har knappt rört mig något sedan min operation 27/1.

Jag har ju två katter också och djur förgyller verkligen vardagen och man känner att man är behövd.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[SvenA]
4/7/11, 8:37 PM
#4

#3 Du får ha en rullande toalett i ett snöre efter dig så kan du komma ut en bit

Maria
4/7/11, 9:18 PM
#5

Haha, det var en bra idéSkrattande

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Farwuq
4/12/11, 6:52 AM
#6

Skrattande

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
chik
4/13/11, 8:40 PM
#7

Leffe. har du lättare för o röra dig när du är inne?

Jag har Diagnosen Kol.Tyckte att jag fick den väldigt lätt.Blåsa i en apparat o sen var det klart..

O det var 2000. Men som jag kommer i håg så har jag alltid haft svårt för att motionera-springa jogga..

Men jag har ridit hela mitt liv o promenerat mycket.

o i dag så går jag som en snigel o får stå o andas efter bara några steg..

ja så är livet…

Lena.P är jag i verkliga livet.

Maria
4/13/11, 8:51 PM
#8

Chic, testar du dig med jämna mellanrum? Har du någon behandling? Röker du?

Numera konstaterar man ju KOL med en Spirometriundersökning och man brukar även mäta syremättnaden i blodet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Leffe
4/13/11, 9:47 PM
#9

Chik när jag mår bra så kan jag ute gå ungefär 10 meter sedan kommer andfåddheten som ett brev på posten. Jag ska alltså lära mig att stanna och vila efter 9 meter och sedan fortsätta så. Om jag går och låter andfåddheten komma så kan jag sedan efter en stunds vila bara gå 9 meter och sedan 8 och så vidare. Jag tror att det för varje gång blir mer och mer ansträngt för hjärtat och därför blir sträckan kortare och kortare. Vila innan andfåddhetens början gör att jag stadigt kan gå samma sträcka och förhoppningsvis med mycken gångträning utöka den "sköna" sträckan.

Inne går jag inte så mycket. Det är datorn och teven. Mår jag bra så kan jag städa lite grann pö om pö med vila precis som när jag går ute. Däremot blir jag stressad så kommer andfåddheten som straff. Vid förkylning och liknande så kan jag bli andfådd bara av att prata

Har du fått medicin mot KOL och i så fall har den hjälpt?

"Blåsa i en apparat" Hos husläkaren fick jag blåsa i en apparat och tog helt slut, men det var inte riktig spirometri. "Riktig" spirometri då sitter man i en hytt med en massa slangar och grejer hit och dit och får göra olika ut- och inandningar. Det var mer eller mindre som ett laboratorium. Där ser experterna mycket mer olika saker än i apparaten hos husläkaren. Den lilla apparaten hos husläkaren visar om det är fel på lungorna eller ej.

[SvenA]
4/14/11, 9:26 AM
#10

Jag tror att det finns en hel del som har fel diagnos när det gäller col

chik
4/15/11, 6:45 AM
#11

Tackar för era tankar.

Bubleboo…ja jag röker. Slutar många gånger varje dag…Vet att det giftet är något av det värsta som finns…Men för står inte varför jag inte kan ta in det……..

Min Mor. Fick diagnosen kol o slutade o röka.-Helt otroligt..Men hennes för lopp gick jätte fort.Hon låg död i hemmet 64år.

Min far som kunde ta sig några glas sprit men inte rökte dog 72 år. O han promenerade o arbetade mycket i skogen.Han tyckte att han hade tid o gå eller cykla. Obduktionen visade Lungemfasen,Han låg död utan förvarning i hemmet….

Leffe.Du är en kämpe..

har varit på Lungkliniken. Men dom vill inte ta i mot mig för att jag inte slutar röka…

Jag har alltid varit andfådd, som jag mins.Blev sjukskriven för att mitt ena ben bara la av..bara surrade i det o vek sig ingen styrka..O jag har jobbat i städranchen o där behöver man sina ben..O sen så kom andningen.Fick inte luft o bara sov o var så tröt.

Provade sjukgymnastik för att få upp styrkan i mitt ben (Sned i bäckenet.Efter en ridolycka) Men jag fick o har sådana kramper i magen ryggen bena så hon ville inte att jag skulle träna…

Summa är att om jag inte hade rökt så hade jag kunnat vara hos lungkliniken..

Huva mig vad detta blev långt o gnälligt..

Lena som går väldigt sakta.

Lena.P är jag i verkliga livet.

Leffe
4/15/11, 10:20 AM
#12

Chik kämpa på att sluta röka. Jag rökte två askar om dagen när jag fick hjärtinfarkten och hade gjort det i 30 år. Det var väl bland annat därför man först trodde jag hade KOL.

Jag har inte rökt en cigarett efter det. Hur gjorde jag då? Jo så fort jag blev röksugen hällde jag upp ett litet glas vatten och drack. Det största behovet efter en cigarett varar varje gång cirka en minut - den minut som gick för att hälla upp vattnet och dricka. Efter den minuten är det mycket lättare att stå emot nikotinbegäret.

Har jag rökbegär fortfarande? Ja absolut. Jag blir helt galen när jag ser någon röka i teverutan - det var ju framför teven jag rökte många cigaretter. Står jag i kassan och väntar på min tur så kan ena handen vara på väg upp till cigarettpaketen ovanför. Andra handen stoppar den och jag tänker "Jag har klarat det så länge så inte ska jag börja igen nu".

På den vägen är det. Jag tror rökbegäret kommer att finnas kvar hela livet, men jag ska säga en sak. I början efter det jag slutat röka kunde jag stå bredvid rökare. Nu mår jag illa när röken kommer till mig. Så visst blir det förändringar med tiden. Possitivt då man tänker på hur illa man mår av röken och då drar man sig ännu mer från att börja röka igen - men begäret finns.

Det är ju så att vid akut läge gör sjukvården allt för den sjuke, men när den akuta biten är över och behandling och rehabilitering börjar så måste också patienten hjälpa till och vilja. Det spelar ingen roll vad det handlar om för sjukdom. Bryter du benet och inte tränar sedan så blir du aldrig bra i benet och sjukvården kan inget göra. Detsamma gäller lungorna och lungsjukvården. Du måste själv hjälpa till.

Försök sluta röka. Försök tänka på eller gör något som bryter mot ditt vanliga mönster när begäret kommer. Nu är det ju inte bara rökning som påverkar vår andning. Miljön gör sitt. Jag har i nästan 40 år arbetat i trafiken - avgaser. Du har jobbat i städbranschen - farliga ångor med mera. Detta kan vi inte påverka, men det vi kan påverka är det vi gör i dagsläget och där kommer din rökning in.

Kämpa med att sluta röka. Första året kan vara en pest för omgivning. För dig är troligen pesten de första tre månaderna sedan släpper det för dig. Sedan kommer både du och din omgivning må mycket bättre

Maria
4/15/11, 12:27 PM
#13

#11 Chic. Jag slutade röka på Nyår eftersom jag skulle opereras en månad senare. Det har gått över förväntan.

Jag har rullat egna cigaretter sedan jag var 15 år och rökt utan filter alla år. Trodde aldrig att jag skulle klara det så bra.

Jag tycker däremot att det är illa att du inte blir mottagen på lungkliniken på grund av att du röker. Har du blivit erbjuden hjälp att sluta?

Sedan kanske det vore idé att utreda din KOL lite bättre tänker jag. Det verkar som om du bara fått göra ett enkelt test och någon sagt att du har KOL och inget mer. Är det så?

Min svägerska har just fått KOL konstaterat och även hon har slutat röka sedan 5 veckor tillbaka. Hon kör med plåster.

Hennes utredning var ganska omfattande och man konstaterade att hon bara hade 50% lungkapacitet kvar så valet med rökning var inte så svårt där men vi är ju alla olika.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[SvenA]
4/15/11, 2:45 PM
#14

Det går aldrig att sluta med rökande om man själv inte är 110 procent övertygad om att det ska fungera det är så med alla våra beroenden vill vi inte inerst inne lägga av så fungerar det inte för vi har ett belöningssystem i våra hjärnor som är med och styr oss Jag själv slutatde tvärt för över 20 år sedan så jag vet att det går jag har även lagt av med snus som jag hade samtidigt med rökandet Det finns bara fördelar med att sluta man får både bättre luktsinne och smaksinne samt bättre välbefinande

Farwuq
4/15/11, 3:53 PM
#15

Jag slutade också tvärt, det var 1986.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Gittan
4/15/11, 5:29 PM
#16

Jag har aldrig rökt, men har vänner som har och gör det. Jag har förstått att det är otroligt svårt att sluta. Det verkar som om något måste hända först för att motivationen ska infinna sig. De jag känner så har de som fått svåra hälsoproblem lyckat sluta tvärt och det har gått bra. Andra som försökt har tyvärr återfallit. Det verkar som viljan mot begäret minskar om man är eller känner sig frisk. Alla säger de att det inte är motivationen det brister på utan det är den riktiga viljan som saknas. Det blir för jobbigt helt enkelt att sluta.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


Farwuq
4/15/11, 8:35 PM
#17

Jo det sägs att tobak är värre än heroin när det gäller beroende.

Rynkar på näsan

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

chik
4/19/11, 6:58 AM
#18

Jag Tackar för era fina tips…

Jag är medveten om att det är något hos mig som inte är som det skall.Efter som jag fortsätter o röker…-Fast jag slutar varje dag många gånger.

O jag har minskat ner det bra.

Jag har aldrig cigg med mig när jag är ute på promenad o jag pratar med mig själv. Behöver du verkligen denna cigg…

Men Min Mor slutade på stunden när hon blev sjuk. O det tycker jag var helt otroligt, för hon var som du Leffe en stor rökare..

Ja nu tackar jag för stöd o tipps.. o jobbar på detta….

Fast hade livet varit så lätt, så man bara Kunde sluta när något visar sig vara farligt..Då hade vi inte haft alla dessa missbrukar i form av spel, mat, medicin,o allt vad som ni finns att missbruka…

Lena som bara vill ha en ursäkt o hänga på för sitt beteende.

Lena.P är jag i verkliga livet.

Maria
4/19/11, 3:43 PM
#19

Det är klart att man hittar på ursäkterFlört Det har jag gjort i hela mitt liv när det gäller rökningen.

Och precis som du skriver så har vi nog alla ett litet missbruksmonster någonstans inom oss oavsett vad det gäller.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: