Annons:
Etikettproblem
Läst 1965 ggr
Leffe
1/24/12, 11:10 AM

Sömnapné

I dag ska jag iväg på sömnutredning, Det innebär, tror jag, att jag får med mig en apparat hem som jag jag ska koppla ihop med mig till natten och som mäter min sömn med mera. Man ska kolla om jag har sömnapné. Vet att jag för en massa år sedan hade problemet med upp till 150 andningsuppehåll på upp till tre minuter.

Annons:
Leffe
1/24/12, 4:45 PM
#1

Då är jag hemma med den lilla grejen. Den är inställd på att jag ska so va från 3 i natt till 12 i morgon. Så därför lär jag väl för en gångs skull somna tidigare

Maria
1/24/12, 6:42 PM
#2

Då får vi hoppas att du kan sova gott och att resultatet blir bra så att du slipper fler gånger.

Hur ser "grejen" ut och hur är den kopplad?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Leffe
1/24/12, 8:05 PM
#3

Den är något större än en mobiltelefon och sätts på magen med kardborrbälte sedan sätter man på sig en elastisk band runt bröstkorgen och som registrerar andningen. Så en slang till näsan som när man får lite extra syrgas. Till slut en syremättnadsgrej på fingret. Allt går till den lilla grejen på magen och den känner av när man ändrar läge i sängen dessutom. Förra gången  jag gjorde denna mätning hade man en stor maskin på ett bord bredvid sängen och en massa kablar kopplade till olika delar på kroppen

Maria
1/24/12, 8:19 PM
#4

Aha, det låter ju ganska smidigt i alla fall.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Leffe
1/24/12, 9:56 PM
#5

Ska bli spännande att se hur katterna reagerar i sängen

Maria
1/25/12, 9:27 AM
#6

Du får "höra av dig" idag när du vaknat. Hoppas du har kunnat sova och att katterna inte varit alltför förvirrade.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Annelie Sandman
1/25/12, 10:20 AM
#7

Katterna har nog stått som ? och undrat om husse blivit galen :).

Jag fick kolla sömnapne i utredningen  mot diagnosen, egentligen en liten lätt apparat. Visserligen hade jag svårt att sova trodde jag men den registrerade att jag sov normalt. :)

Leffe
1/25/12, 12:06 PM
#8

Jag sov bra. Hade för en gångs skull bara rexarna i sängen. De övriga kom upp och väckte mig då och då men låg inte på sängen och sov. Nu ska jag iväg och se vad resultatet blev.

Mitt problem med apparaten var fingergrejen som mätte syremättnaden. Den satt för hårt

Maria
1/25/12, 12:21 PM
#9

Godmorgon Leffe. Håller tummarna för bra resultat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Leffe
1/26/12, 9:03 PM
#10

Jag hade inte sömnapné längre

Maria
1/26/12, 9:17 PM
#11

Det var roligt att höra. Jag antar att du varit en aning nervös. Inget kul att veta att man eventuellt har långa andningsuppehåll när man sover.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annelie Sandman
1/27/12, 10:49 AM
#12

Gilla

Upp till toppen
Annons: