Annons:
Etikettmedicinen
Läst 2390 ggr
Gabriella Blomqvist
4/2/13, 1:28 PM

PK-prov

Idag har jag anmält intresse för att gå en kurs fött att kunna ta PK-prov själv. Kursen kommer att vara efter sommaren. Är det någon av er som sköter PK-prov själv? I så fall hur tycker ni det fungerar?

Annons:
Leffe
4/2/13, 4:14 PM
#1

Jag har frågat på min husläkarmottagning, men apparaturen skulle kosta alldeles för mycket.

maclaes
4/10/13, 11:29 PM
#2

Stockholm har bestämt att alla som vill och kan ta proverna själva får apparaten gratis och en 2dagars utbildning. Det innebär besparingar för sjukvården om man gör det själv. Man tar blodprovet med ett litet stick i fingret(kapillärt)precis som man gör om man tar ett HB. Tar lite blod på en teststicka och låter den lilla digitala apparaten avläsa resultatet. 

Coagucheck heter den. Du får svaret direkt och får i utbildningen lära dig hur du själv kan ändra din dos av blodförtunnande medel.

Jag bor ju på Gotland och får alltså betala den digitala manicken själv(5000kr). Men jag har fått remiss och står i kö men det kan dröja länge beroende på hur många som vill testa sig själva!

/maclaes

Livet behöver inte vara perfekt för att vara Underbart!  Flört

Maria
4/11/13, 4:50 PM
#3

Hoppas det utvecklas på området så att alla kommuner kan tillhandahålla liknande apparater.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: