Rehabilitering

Träningsrapport

2013-04-19 11:13 #0 av: Leffe

Nu har jag avverkat sex träningspass på tre veckor hos gymnasten. Det är cykling, benpress, armsträck, armböj och balans. Femte gången  ökade vi cykelturen till 2x5 min istället för 5 min, armsträck är med tynd 30 kg , armböj 30 kg , benpressen ökade vi från femte gången med 10 kg till 40.

Nu den sjätte gången blev cykling 3x5 min och jag ökade hastigheten.

Anmäl
2013-04-20 11:07 #1 av: maclaes

Häftigt! Hoppas det ger de resultat du hoppas på! Allt kan ju bara bli till det bättre när man kör igång lite fysträning! Kul att du kan köra två gånger i veckan! 

Jag skall upp till KS onsdag den 8maj och skall ha mitt ultraljud o gångtest på förmiddagen, sen träffar jag Magnus Nisell kl13.15 sen har jag hela eftermiddagen och halva kvällen innan flyget eller båten går tillbaks. Har du tid och lust kan vi ses på KS eller någan annanstans jag måste ju ändå in till Stan ändå. 


/maclaes

Anmäl
2013-04-20 11:38 #2 av: Leffe

Jag kommer upp till PAH så kan vi ta oss någonstans sen

Anmäl
2013-04-20 18:47 #3 av: maclaes

Kul Leffe, det skall bli trevligt att träffas! 

/maclaes

Anmäl
2013-04-20 18:47 #4 av: Leffe

Instämmer

Anmäl
2013-05-09 10:03 #5 av: Stin

Så roligt med nya rön om träningens betydelse för pah patienter (tänker på det som maclaes skrivit om på facebook). Det gör mig ännu mera motiverad att fortsätta me gym träningen.Har nu tränat 3 ggr med fysioterapeut och skall nu träna själv en tid. Blir hutlöst dyrt att träna med fysioterapeut.
Otroligt hur mycket vikter jag fått plocka på endast under 3 veckors tid, trodde inte att det skulle gå så där fort att bli lite starkare :). Kan bara konstatera att jag nog är starkare än jag trodde.

Grattis Macleas till nytt rekord på gångtesten, undras om resultatet är en del av att du börjat träna?

Macleas har ju skrivit om träning på facebook, jag skriver inte gärna där eftersom det är ett öppet forum och alla mina vänner ser vad jag skriver. Så försöker hålla mig till ifokus.

Anmäl
2013-05-09 21:22 #6 av: Leffe

Har nu på cyklingen ökat från börjans 19 km/tim till dagens 25 km/tim. Nu blev ganska anfådd. Får se hur det går nästa gång. Nu är det gångband som gäller förutom det jag rapporterat tidigare. Gångbandet 2 x 3 minuter. Hastighet 2,0 och motlut 1%. Tungt. 

Får inte längre träningsvärk och blir inte så stel efteråt.

Anmäl
2013-05-10 11:34 #7 av: Leffe

Idag var det mer ansträngande än tidigare. Kan ju bero på varmare och fuktigare luft. För den var tung att andas.

Anmäl
2013-05-12 13:24 #8 av: Leffe

Nu ni.Fick på mig ett par byxor som jag inte kunnat använda på flera år. Visserligen satt de tajt över magen - men i alla fall....

Anmäl
2013-05-15 11:48 #9 av: Leffe

Träningsdosen utökad.

Benpress (pressa ut en platta med fötterna) ökning med 20 kilos motstånd - nu 60 kg
Armsträck (dra ned tyngd till axlarna från helt uppsträckta armar). Ökad med 10 kg till 40
Armböj (dra tyngd nerifrån och upp till höften) Ökning med 10 kg till 40

Cykel oförändrad, likaså gångbandet och höftstärkning samt balans.

Anmäl
2013-05-17 13:34 #10 av: Leffe

Ja då har man varit och tränat igen. Vad jobbigt det blivit sedan jag fått ökade vikter, men det blir väl lätt det också så småningom.

Anmäl
2013-05-19 11:32 #11 av: maclaes

Härligt Leffe, du verkar ha kommit igång ordentligt! Här går det också bra är snart i fatt 70-talskroppen. Spelar ju ingen roll hur gammal man är man kan tycka om att känna sig lite mer vältränad hellre det än soffpotatis!

Kör hårt Leffe och Stin också hoppas vi ses den 28/5


/maclaes

Anmäl
2013-05-21 11:58 #12 av: Leffe

I går var det varmt och tung luft. Var andfådd redan närjag kom till omklädningsrummet. Genomförde träningsprogrammet, men tänkte flera gånger avsluta dagens övningar. Envis som jag är lyckades jag genomföra allt.

Ett fenomen jag upptäckt att normalt när jag går till träningslokalen är det 40-50 meter, men när jag går hem efter avslutat pass är det 200-250 meter, men det är samma väg.

Anmäl
2013-06-05 11:33 #13 av: Leffe

Idag har jag ont i benen, ryggen och nacken. Det nya i går var att det blev promenad i 15 minuter med gåstavar. På 15 minuter kom vi runt kvarteret. Sedan blev det styrketräning, men inget gåband eller cykel.

Anmäl
2013-06-11 11:51 #14 av: Leffe

Nu går det lite trögt. Känner mig snuvig och är andfådd redan innan jag börjar träningen, men genomförde hela programmet förutom cyklingen som jag minskade från 15 till 10 minuter

Anmäl
2013-06-13 07:29 #15 av: Gabriella Blomqvist

Tråkigt att du känner dig förkyld. Hoppas att det går över fort.
Tycker du träningen ger positiva resultat? Är det något du rekomenderar?

Krya på dig!
Gabriella

Anmäl
2013-06-14 23:13 #16 av: maclaes

Krya på dig Leffe! När man tränar känner  man av den på olika sätt ibland känns det trögt och ibland känns det toppen och det är ju bara normalt. Är man då också lite förkyld blir det ännu trögare! Hoppas det försvinner snart!


/maclaes

Anmäl
2013-06-14 23:15 #17 av: Leffe

Vi ska minska på cyklingen, men öka lite på gåbandet samt nya övningar - sitta på en boll och hoppa samt ligga och lyfta ett ben i taget med tre kilos vikt precis ovan foten.

Anmäl
2013-06-16 19:00 #18 av: Stin

Oj oj vilka framsteg du gör LeffeD :). Visst är det kul att se hur man kunnat bli starkare på kort tid. Jag trodde ärligt att det var omöjligt för mig att gå från 20 kg till typ 60 kg. Klarar med andra ord mera än jag tror!  

Gabriella, jag rekommenderar verkligen träning på gym!

Anmäl
2013-06-18 13:08 #19 av: maclaes

Friskt vågat hälften vunnet eller vad det nu heter? Tycker era upplevelser av träning låter positiv. Här går det också bra ökar hela tiden så efter 12veckors träning har jag dubblat mina vikter!

Badbyxorna kommer snart till pass!


/maclaes

Anmäl
2013-06-18 16:13 #20 av: Leffe

Idag eller rättare sagt tidigt i morse gjorde vi en gångtest och jag ökade på med 10 meter sedan förra gången (det var när jag började med träningen).

Anmäl
2013-06-19 05:02 #21 av: Gabriella Blomqvist

Roligt att höra Leffe att det blir bättre
/Gabriella

Anmäl
2013-06-19 15:43 #22 av: Stin

Så roligt med gångtester som går åt rätt håll. Jag gick 620 meter idag, 25 meter bättre än förra gången. Saturation var som lägst nere på 77 %, lågt, men bättre än sist. När är det dax för dig mclaes att promenera?

Anmäl
2013-06-26 10:43 #23 av: Leffe

Nu följer jag de övningar jag fått. Får nu komma och gå på egen hand. Alla tider har förlängts eller så har vikterna ökat. Nyt är att ligga på ryggen. Fästa vikt vid foten och lyfta benet rakt cirka 4 decimeter och hålla i det läget några sekunder. Detta upprepas flera gånger - och känns verkligen.

Anmäl
2013-06-26 17:58 #24 av: Leffe

Första träning själv i lokalen gick bra.

Anmäl
2013-07-13 12:08 #25 av: Leffe

i går ukade jag gångbandsträningen med att öka hastigheten från 3 till 3,5 och tog paus efter tre minuter istället för efter två. Det blev alltså en paus på sex kinuter istället för två stycken. Det kändes. Armpressen har jag ökat till 50 kilo från 40. Det kändes verkligen på slutet. En annan tumg övning är den när jag ligger raklång på en brist och sätta tre kilos vikt runt vristen och sen lyfte benet raklång upp 40 cm utan att röra övriga kroppen, ha  foten i det höga läge 2 sekunder för att sedan, fortfarande med raklångt ben, sänka benet sakta till bristen. Upprepas åtta gånger. Sedan samma övning med andra benet. Tycker det är den jobbigaste övningrn.

 Nu hat jag sedan mars rasat 12 kilo

Anmäl
2013-07-13 13:58 #26 av: Raija Danielsson


Himmel och plättar så duktig du är. Använder du syrgas? När jag försöker göra något så tycker jag hela tiden att apparaturen är i vägen. Jag ska till sjukgymnasten på måndag igen. Då ska jag berätta om dig. Jag kanske också kan få träna lite som du gör. Fast inte så tungt och inte så länge. Jag har ju min spruckna kota att tänka på också. Men åtminstone få börja lite.

Grattis till viktminskningen också, den har du verkligen jobbat för. Själv har jag tappat några kilo men det är nog mest för att jag slutat med kortison.

Raija

Anmäl
2013-07-13 14:33 #27 av: Leffe

Jag slipper syrgas

Anmäl
2013-07-14 23:53 #28 av: maclaes

Du är en fighter Leffe, jag är helt klart impad. 12kg? Det är respekt!!!

Jag är ju inte i samma läge som dig, du började med övervikt och är på väg nedåt! Jag började visserligen med att gå ned i vikt 5kg med LCHF metoden men nu efter 4mån träning tre gånger/veckan har jag gått upp 3kg "bara muskler" förhoppningsvis. Jag hoppas att det är fler som kan hoppa på träningståget att alla gör vad de kan för att höja sin livskvalite. Men det är klart nu på sommaren när sola skiner får vi hoppas att alla skiner!

/Maclaes

 

Anmäl
2013-07-28 22:10 #29 av: Leffe

Hoppade över träningen i fredags. Visste jag skulle få min dos ändå. I helgen har jag hållt på att flytta böcker, bokhyllor och en del andra möbler.

Anmäl
2013-08-09 13:32 #30 av: Leffe

Totalt har jag nu hoppat över tre gånger. Luften har varit svår. Nu har det regnat en del och jag bara känner frisk luft i lungorna. Så idag blev det åter träning. Det gick lättare än jag trodde det skulle gå. Ett litet uppehåll på 1,5 veckor förstör tydligen inte så mycket.

Anmäl
2013-08-09 14:40 #31 av: Raija Danielsson

Ett litet uppehåll gör ju ingenting. Det är när det blir flera på rad som det kan bli tråkigheter.

Du har ju dessutom kånkat på böcker och möbler. Böcker är tungt, det vet jag.

Jag älskar värmen, känner ingen skillnad på min andning om det är varmt eller kallt. Däremot så tycker jag inte om för mycket fukt i luften. Extremt torr luft är väl kanske inte heller så bra. Men det har jag inte upplevt än.

Lycka till med den fortsatta träningen.

Raija

Anmäl
2013-08-09 14:45 #32 av: Leffe

Nu har vi haft regn i ett dygn. Det är därför det känns så bra nu

Anmäl
2013-09-25 11:47 #33 av: Leffe

Har inte tränat på en månad nu. Förkylt

Anmäl
2013-09-29 22:48 #34 av: maclaes

Tränar för fullt skall upp till KS den 13 november och då skall jag ta med mig mina träningscheman så att de kan göra en analys av det jag gjort och som sedan kan generera lite träningstips till andra som har tänkt att träna men inte vet hur.

/maclaes

Anmäl
2013-09-29 23:37 #35 av: Leffe

#34 Toppen

Anmäl
2013-10-20 12:13 #36 av: Leffe

Nu är det snart två månader sedan jag tränade sist. Har inte gått upp i vikt i alla fall.

Anmäl
2013-10-22 00:09 #37 av: maclaes

Har du tröttnat Leffe? Det är lätt att hamna i en svacka! Bra att du håller vikten. 

/maclaes

Anmäl
2013-10-22 09:42 #38 av: Stin

Snart har det även gått två månader sen jag tränade. Slutade då jag hostade upp blodet och sen har det inte blivit av. Håller mig dock rätt bra igång, räfsat och varit på promenader istället. Nästa vecka flyttar vi till ny ort och då skall jag besöka det som jag tänkt skall bli mitt nya gym. Kanske blir det nystart då?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.