Annons:
Etikettövrigt-om-pah
Läst 2625 ggr
Raija Danielsson
2013-08-27 22:21

Hjärtklappning.

Jag har haft hjärtklappning nästan hela den här månaden. Frågade när jag var i Uppsala men alla trodde det var något tillfälligt. Hjärtat slår lugnt och fint men så hårt så jag hör, eller känner, i öronen hur det dunkar. Typiskt nog är det ju mest när jag vill sova, eller när jag vill läsa. Sen är det läskigt, som det blev precis nu, att jag inte hör någonting. Känner någon igen sig?

I september ska jag till lungkliniken två gånger. Första veckan blir det till sköterskan för att kolla att syrgasen hjälper mig som den ska. Veckan efter får jag träffa läkaren igen. Det blir röntgen och spirometriundersökning också. Svaren på undersökningarna vill säkert Uppsala också få vetskap om.

Finns det någon som har något knep för hur man hanterar alla dessa syrgastuber på ett bra sätt? På grund av min reumatism så har jag svårt att lyfta och dessutom vrida på vred och kranar. Känner mig mer isolerad nu än med den lilla koncentratorn. Tyvärr räckte den ju inte till längre. Men jag tar mig ut på promenader varje dag och jag åker till centrum och handlar minst två gånger i veckan.

Humöret är fortfarande på topp. Jag gläds åt solen och värmen. Blir inte skoj med höst och vinter. Måste hitta på något extra för att trösta mig då.

Raija

Annons:
Leffe
2013-08-28 00:40
#1

Hur du ska hantera tuberna har jag ingen aning om. När det gäller hjärtklappningen skriver du att det sker mest när du ska sova. Jag har märkt att när jag lägger mig har jag det svårare med andningen ett tag. Tror det kan bero på att det blir en tyngd eller tryck när man ligger ner, men det går oftast över efter några minuter. Undrar om din hjärtklappning kan hänga ihop med detta.

Raija Danielsson
2013-08-28 10:22
#2

Det är inte så att det är värst med min hjärtklappning när jag lagt mig. Istället så är det då jag blir störd av den. Det irriterar mig helt enkelt. Precis som det gör när jag gör andra lugna saker. Allt kan kännas bra i perioder, från tio minuter till en timme. Sen börjar det igen. Oberoende av vad jag gör. Det känns lite läskigt när jag inte längre känner pulsen så där tydligt. Men om hjärtat slutade slå så skulle jag ju inte hinna känna att pulsen är borta.

Ett tips till dig är att sitta på sängkanten en stund innan du lägger dig. Jag gör så och har inte längre problem med andningen när jag lägger mig i sängen. Annat är det om jag glömmer bort mig och kastar mig i bingen. Då blir jag andfådd och får sätta mig upp en stund igen.

Nu ska jag njuta av den soliga dagen igen.

Raija

Leffe
2013-08-28 12:54
#3

Med andra ord du får det när du kopplar av.

Ska testa ditt tips om att sitta på sängkanten en stund.

Kom nu att tänka på frågan:
"Vad är höjden av trötthet?"
Svaret:
"Sitta på sängkanten och önska att man låg"

Raija Danielsson
2013-08-28 14:07
#4

Primnero, tack så hjärtligt för ett igenkännande, gott skratt. Jag tror jag ska göra en liten tavla med den texten.

Segundo, får inte hjärtklappning bara för att jag kopplar av. Känner av det nästan hela dagarna, utom de få kortare stunder när det av någon anledning är paus. Men det stör mig bara när jag ska somna eller gör något annat lugnt. Men annars finns det där mer eller mindre konstant.

Solen har försvunnit bakom molnen en stund. Hoppas det är en kort stund.

Raija

maclaes
2013-09-01 18:52
#5

Känner av hjärtat om jag bara slänger mig på sängen du dunkar det ljudligt! Jag har också märkt att om jag lägger mig på hjärtsidan så dunkar det ännu mer så när jag går och knoppar så måste jag ligga på högersidan senare när pulsen gått ned då går det bra att ligga på hjärsidan också.

Vi har lite olika problem det är i alla fall en hjärtesak!

/maclaes ❤️

Livet behöver inte vara perfekt för att vara Underbart!  Flört

Stin
2013-09-01 19:22
#6

Raija, jag tycker du ska be om att få använda flytande syrgas. Jag använder flytande syrgas. Syrgasen levereras hem till mig, det är en stor behållare som väger ca 80 kg fylld. Jag har sedan en liten behållare som jag laddar med syrgas från den stora. Brukar ha den lilla bärbara behållaren i en ryggsäck då jag t.ex är ute och går. Den lilla behållaren håller olika länge beroende hur många liter syre man använder. Jag använder 7 liter syre / min så för mig var det aldrig tal om att få små vanliga syrgas tuber. Mitt hjärta slår extra hårt när jag lägger mig ner i sängen. Ibland blir jag riktigt andfådd men sen reder det upp sig då jag legat i sängen en stund. Förr hade jag hög puls och hjärtat kändes ansträngt även i vila, fick då utskrivet Digoxin.

Annons:
Raija Danielsson
2013-09-01 21:12
#7

Jag hoppas det dröjer länge innan jag behöver flytande syrgas. Enligt vad jag fått höra så är det troligen för jobbigt för mina händer att ladda den lilla behållaren. Jag är ju drabbade av reumatism. Det gör att jag inte har mycket ork i händer och fingrar. Har nog besvärligt med de små tuberna. Det ska ju vridas både här och där och dessutom lyftas och jag har ett elände.

Det är nog bäst att jag frågar läkarna igen vad det kan vara med mitt hjärta. Pulsen är hård men inte snabb och jag känner av det mer eller mindre hela tiden.

Dessutom så har jag fått problem med Waran. Tidigare var proverna jämna och bra. Nu har det dalat och jag får mer och mer tabletter och får ta prov varje vecka igen. Kan det finnas ett samband tro?

Raija

VildaVittra
2013-09-05 15:46
#8

Mamma har något liknande den här till vattenkranarna. http://www.hi.se/smartating/sok_s_artikelinfo.asp?nid=8305

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: