Annons:
Etikettövrigt-om-pah
Läst 3380 ggr
Gabriella Blomqvist
2014-01-08 17:59

Rödbetor och PAH

Ja hur kan det hänga ihop… Rödbetor och PAH? Det ska nu göras en studie om det och jag ska vara med. Det finns tydligen ett ämne i rödbetor som kan vara bra för oss med PAH. 

Jag ska helt enkelt dricka en viss mängd rödbetsjuice varje dag i två veckor. Två gånger kommer prov att tas. Kändes som ett enkelt forskningsprojekt att vara med i.

Jag har inte läst på riktigt allt än men snart får jag min juice levererad och all information så jag återkommer.

/Gabriella

Annons:
Raija Danielsson
2014-01-08 20:34
#1

Det låter ju enkelt, att bara dricka rödbetsjuice. Hoppas den smakar gott. Ska det bli så snabb reaktion så det räcker med 2 veckor. Det ska bli spännande att höra hur det går.

Raija

Maria
2014-01-09 11:23
#2

Spännande. Vem står bakom studien?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Gabriella Blomqvist
2014-01-09 17:48
#3

Det är Uppsala läns landsting som är Forskningshuvudman och Wikström från kardiologen som är ansvarig.

Man vill se om tillskott av nitrat i kosten kan påverka funktion, välmående och biokemiska sjukdomsmarkörer (snygga ord) hos patienten.

/Gabriella

Maria
2014-01-09 17:52
#4

Aha🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Raija Danielsson
2014-01-09 19:44
#5

Gerhard Wikström är den som har hand om studien som jag är med i också.

Raija

Gabriella Blomqvist
2014-01-15 18:21
#6

Nu har jag druckit juice i 2 dygn. 

Smaken är den enda biverkningen och det är lite knepigt att hitta lunch alternativ som inte innehåller "förbjudna" produkter.

/Gabriella

Annons:
Raija Danielsson
2014-01-15 19:45
#7

Det är tydligen svårare än vad jag trodde. Inte bara att dricka rakt upp och ned. Det ska passa ihop med annan du äter också. Jag så på något sportprogram (konstigt nog) där talades det om rödbetor, att det skulle vara bra för syreupptagningen. Raija

Gabriella Blomqvist
2014-01-15 21:54
#8

Att jag inte får äta vad som hellst de här veckorna är för att jag inte ska få i mig nitrater från andra håll, för då kan de ju inte säga om det är rödbetorna eller inte.

/Gabriella

Gabriella Blomqvist
2014-01-25 08:43
#9

I måndags var jag på kontroller i Uppsala. Reste ned i arla morgonstund och det är inte min favorit tid på dygnet.

Jag fick cykla-- hade bättre resultat än förra gången då när jag hade så lågt blodtryck innan sommaren.

6minuters gångtest vanligt resultat.

Andades i flera maskiner. Bland annat blåste jag en luftbalong över en ravin. Vad maskinen mätte har jag glömt bort, får fråga det nästa fredag för då ska jag dit igen.

Under resten av veckan har jag inte druckit juice men idag börjar det igen.

/Gabriella

Raija Danielsson
2014-01-25 08:58
#10

Så spännande det låter. Jag hoppas verkligen att resultaten ska bli bättre nästa gång du åker till Uppsala. Och att det känns värt det, när du måste dricka så mycket rödbetsjuice. Jag ska dit på tisdag, då blir det kontroller av olika slag. På onsdag blir det hjärtkateterisering igen. Då hoppas jag på att det ska vara ett bättre resultat än vad det var förra året. Raija

Raija Danielsson
2014-02-01 01:06
#11

Hur har det gått? Jag är så nyfiken av mig. Du måste ju ha varit där idag, nej jag menar i går. Klockan är mycket. Vad tycker du om GW? Själv gillar jag honom jättemycket. Men det är inte alltid som jag träffar honom. Den här gången gjorde jag det, tack vare att läkaren som skulle fixa kateteriseringen misslyckades och bad någon ringa efter GW. Han fixade det direkt. Just nu svävar jag ju på moln. Det var så goda resultat för min del. Bara någon ändå kan hitta på varför jag fortfarande behöver syre. GW sa att han skulle ta reda på det. Så det blir kallelser till olika undersökningar igen. Berätta, har du fått något resultat? Är det bra med rödbetsjuice? Eller ska dom fundera i några månader innan dom säger något? Raija

Blåmesen
2014-02-01 14:45
#12

Hej! 

Jag är också med i denna studie!

Har just avslutat mina 3 veckor.

Men nu får vi vänta och se hur hela studien gott, den beräknas vara klar i början på 2015.

Hoppas allt gått bra för dig.

:)

Gabriella Blomqvist
2014-02-02 15:59
#13

Min del i studien har gått bra. Den kommer att fortsätta med andra patienter under hela året vad jag förstår. Så resultatet kommer ju att dröja innan vi vet om det är extra nyttigt med rödbetor. 

Var det kommer att redovisas vet jag inte, kan fråga i morgon då jag i alla fall ska ringa i ett annat ärende.

/gabriella

Annons:
Gabriella Blomqvist
2014-12-08 18:23
#14

Jag glömde tydligen att fråga i febbruari 😞I dag frågade jag hur det gått för den här rödbetsstudien. Jag är ju nyfiken på resultatet. Det saknas fortfarande 4 testpersoner så studien fortsätter. När de är klara och fått resultat så kommer vi att meddelas.

UllaNo
2014-12-23 22:12
Leffe
2014-12-24 00:39
UllaNo
2015-01-15 10:30
#18
Upp till toppen
Annons: