Annons:
Etikettproblem
Läst 2097 ggr
nelly00
2014-02-09 12:58

Vardagen?

Hur känner ni av pahn i vardagen ?

Annons:
Raija Danielsson
2014-02-09 15:25
#1

Suck säger jag bara. Kommer knappt ihåg hur det var när jag inte blev andfådd. Blir andfådd när jag duschar, när jag klär mig, när jag vattnar blommor, när jag lagar mat, när jag böjer mig ner efter något jag tappat. När jag släpar min/a gastuber ut till bilen och lyfter in dom. Måste alltid vänta en stund innan jag kör iväg. Jag vill ju att andningen ska vara normal innan jag åker. Handla går skapligt, jag går långsamt, plockar ner mina varor långsamt. Är en sölig kärring i kassan. Bära in varorna från bilen är tortyr. Sen får jag sitta och vila innan jag packar upp, långsamt igen, annars blir jag väldans andfådd av det också. Vad jag än gör så blir jag andfådd.

nelly00
2014-02-09 17:09
#2

ojojojo :( låter inte alls roligt.

Jag har väl inte kommit så långt i sjukdomen än antar jag,

jag lever normalt men försöker förstå vad det är jag ska känna OM det är pah?

T ex jag skulle dra upp soptunnorna till gården igår, ( vi få flytta dom ner till vägen när sopbilen kommer ) ;) 

det är en lååång brant uppförsbacke hem, 

förskte känna av om jag kände nåt på vägen, men jag kan inte avgöra om jag är normalt anfådd eller om det är  pah !?!?

Raija Danielsson
2014-02-09 20:04
#3

Hur länge har du haft PAH? Och hur kan du veta att du har PAH om du inte är andfådd jämt? Hur fick du det konstaterat? Dina soptunnor lovar jag att jag inte skulle klara av att hantera. Själv fick jag diagnosen för c:a 1 år sedan. Då hade jag redan haft syrgas i 1 år. Sökte första gången sommaren 2011 för min andfåddhet.

nelly00
2014-02-09 22:03
#4

Jorå jag har pah. Blev diagnostiserad för 3 år sedan snart. Fick diagnosen efter min graviditet då jag blev riktigt sjuk. Svarade väldigt bra på medicinering och lever Helt normalt. Jobbar 100%. Så knepigt att det kan skilja så mycket !?

nelly00
2014-02-09 22:04
#5

Är man andfådd i stillhet också ?

Raija Danielsson
2014-02-09 22:34
#6

Nej jag är inte andfådd i stillhet, på villkor att jag har syrgas. Utan, så blir jag så småningom andfådd ändå. Vad hade du för symtom när du blev riktigt sjuk? Jag har ju fått veta att mina hemliga mediciner har hjälpt mitt hjärta. Trycket är inte lika högt. Så medicinerna hjälper mig också. Tyvärr så har ingen lyckats med att ta bort behovet av extra syrgas.

Annons:
nelly00
2014-02-10 10:04
#7

hade bröstsmärta och nära hjärtsvikt.

jasså? är du med i någon forskning? vet du vad du har för tryck nu , på ultraljud eller hjärtkat?

Raija Danielsson
2014-02-10 10:33
#8

Jag har gjort hjärtkat, förra året hade jag 59 i tryck nu var det nere i 20. Jag har aldrig haft bröstsmärtor, "bara" upplevt andfåddhet. Andfåddheten har ju inte blivit bättre för att trycket har sjunkit. Jag är med i en studie som testar läkemedel. Äter två olika men en kan vara placebo. Vet ej. I sommar tar studien slut och då får jag veta.

nelly00
2014-02-10 11:02
#9

Oj jag har haft tryck på 90 och har nu ca 60, men inget andfådd el andra symptom , konstigt !! Intressant att veta vilken studie det var

Raija Danielsson
2014-02-10 12:27
#10

Vid sista hjärtkat-undersökningen så pratade läkarna om vad det kunde bero på att jag fortfarande behövde extra syre. GW sa att han ville ta reda på orsaken. Jag hoppas att han lyckas. Den andre läkaren gissade på en förträngning någonstans. En undran från mig då, Varför har ingen hittat den tidigare???? Jag väntar alltså på kallelser till nya undersökningar. Hoppas och ber att jag ska slippa syrgasen. Om jag slipper den så har jag så mycket mindre bekymmer. Då är det bara reumatismen kvar att gnälla om.

Leffe
2014-02-11 01:00
#11

#10 Jag håller tummarna att de kommer på och att du då sedan kommer slippa syrgasen

Upp till toppen
Annons: