Annons:
Etikettrehabilitering
Läst 2025 ggr
Gabriella Blomqvist
2014-03-15 17:13

Träning

Under hösten så var det fler av er som rapporterade om träning, vad ni gjorde och hur det gick för er.

Jag har fortfarande inte kommit igång , annat än en promenad från busshållplatsen ett par gånger i veckan. Jag vill inte bara gå till Friskis och Svettis och försöka, det skulle inte fungera. Hur hittar jag rätt träning för just mig? Har ni några förslag?

/Gabriella

Annons:
Leffe
2014-03-15 21:37
#1

Jag har gått på landstingets gymnastik och träning

Leffe
2014-03-17 13:33
#2

Jag gjorde uppehåll hela vintern då min förkylning inte ville släppa. Hoppas kunna sätta igång snart, men misstänker jag får lov att börja om från noll

Gabriella Blomqvist
2014-03-18 18:25
#3

Det här blir ett litet krux när min pah läkare och sjuksköterska finns i ett annat landsting än där jag bor. Sånt här kommer lite i kläm. Eller rättare sagt träning är inget jag får som förslag att prova på utan jag får leta runt lite hur jag ska bete mig. Jag får göra som jag brukar, fråga på hjärtmottagningen.

maclaes
2014-03-22 23:57
#4

Hej Gabriella! Vanliga maskiner dom har på vanliga gym fungerar jättebra!
Det är till ex. mycket svårare att gå i ett svagt uppförslut än att köra 10 repetitioner i en maskin.

Vill du ha lite tips från en som kört 3gånger i veckan det senaste året så ring mig!

/hälsningar från Claes Gillström
0736-400242

Livet behöver inte vara perfekt för att vara Underbart!  Flört

Gabriella Blomqvist
2014-05-28 18:51
#5

Det har tagit lite tid men den 9 juni ska jag till sjukgymnasten och vi ska titta på lite övningar jag kan göra. Det är lite knepigt att träna armmusklerna när hjärtat strejkar när jag rör armarna för mycket. 

Däremot har jag upptäckt att jag är som skidåkarna, de kör på i olika växlar. Jag gör lika i uppförsbackarna, då lägger jag i en lägre växel. Det går automatiskt utan att jag tänker på det. Fascinerande hur man anpassar sig. 

/Gabriella

Gabriella Blomqvist
2014-06-09 14:57
#6

Nu har jag varit till sjukgymnasten. 

Det blir träning som passar mig som jag kan göra hemma. Att ta mig iväg någonstans stjäl energi så hemmaträning passar mig bäst. Hjälpmedel blir gummiband-rött =lätt, trappa och en stol. Kärring träning är en bra beskrivning 😃. Nio övningar som tar de stora muskelgrupperna. Armövningarna är inga över huvudet och inga övningar där jag lutar mig framåt så huvudet kommer lågt. Situpsen gör jag sittande på en stol tex. 2-3 gånger i veckan rekommenderades med mellan 10 och 15 rep per övning. Sen skulle jag kunna ta stilla promenader för allmän kondition efter förmåga.

Får se hur det kommer att fungera.

Annons:
Raija Danielsson
2014-06-09 16:22
#7

Jag skulle behöva få hjälp med träning jag också. Nu när jag har ont i mina knän så kan jag ju inte ta mina promenader heller. Så för mig skulle det behöva vara sittgympa.

Väntar just nu på att mitt PK-värde ska sjunka, då kan jag få hjälp med kortisonsprutor i mina knän. Men var går gränsen för hur lite Waran man kan ta tro?

Gabriella Blomqvist
2014-09-02 20:27
#8

Nu när sommarens  värme avtagit har mitt lätta träningsprogram startat. Sittande sittupps, armövningar med gummiband. Gummibandet har jag haft runt räcket i trappen och nu sist så Pang gick gummibandet av på mitten 😂 .  Det blir ett avbrott i träningen tills jag pallrat mig till sjukhuset och köpt ett nytt i rehab butiken. Den här gången blir det ett 2 meters så jag får bättre tag. Och så ska jag inte använda det mot trappräcket, det var tydligen för vasst.

Upp till toppen
Annons: