Annons:
Etikettövrigt-om-pah
Läst 1953 ggr
Maria
4/18/11, 6:19 PM

Fel diagnos?

Jag har funderat lite om den här sjukdomen PAH och KOL efter diskussion i en annan tråd.

Finns det risk att KOLpatienter kan förväxlas med denna lömska sjukdom?

Vad jag förstår är PAH ändå ganska ovanligt och det tar ett tag innan man kommer fram till en diagnos.

KOLdiagnoser sätts ganska lättvindigt verkar det som och då kanske man missar många patienter som egentligen har en djupare problematik.

Vad tror ni?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Leffe
4/18/11, 8:19 PM
#1

Jag tror att det nog är så. Ska kolla med PAH-enheten

Maria
4/18/11, 8:56 PM
#2

Det vore intressant och höra vad de säger.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

chik
4/19/11, 7:07 AM
#3

Om jag får tycka till här.

O går till mig själv som då har fått kol…Bara genom att blåsa i en tub..

När jag tänker till baka. så har jag haft en dålig kondition hela livet..O då hade jag 4km o ta mig till skolbussen, Men jag var ofta trött o sprang aldrig som mina kamrater…

O haft hosta o andnöd..Tycker jag med är som Astma.

O efter som jag har haft Häst hela livet. Så kom jag på att jag har alltid tagit det lättaste ingen sadel utan bara suttit o åkt med.

O när jag var inne för några år sedan så o röntgade mig för magen.( i sådan där tub) Ja då hittade de små saker i lungorna.( Som inte var farliga) Men jag skulle röntga mig var tredje månad..O efter som de sa att dom inte var farliga, så tyckte jag inte att jag behövde röntga mig.Men vad det är har läk inte kunnat säga.Bara att de inte är farligt…

Jag är nog en sådan där patiens, som fins med ändå inte finns..

Lena gnäll Fia.

Bra Leffe om du frågar…Intressant o hör vad du får för svar..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Maria
4/19/11, 3:40 PM
#4

Det var bl.a dig chic jag tänkte på när jag skrev tråden.

Det verkar som om du blivit ganska rejält nonchalerad av sjukvården tycker jag.

Kan du inte söka dig till någon annan läkare och bli ordentligt utredd?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[SvenA]
4/19/11, 8:12 PM
#5

Jag tronog att mörkeltalet är ganska stort och att det är en stor mängd som har klassats som kol fast det med stor sanolikhet är något annat exepevis PAH

Leffe
4/28/11, 4:26 PM
#6

KOL förväxlas inte med PAH bland annat på grund av spirometrin. Däremot kan KOL så småningom leda till en lätt form av PAH då blodtrycket kan öka

Annons:
Maria
4/28/11, 4:35 PM
#7

Aha, det hade jag ingen aning om.

Det talar ju bara om hur lömsk även en KOLdiagnos kan vara.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: