Annons:
Etikettrehabilitering
Läst 3797 ggr
Leffe
6/29/11, 8:49 AM

Blodprover

Då är det dags för nya blodprover angånde waranet. Jag personligen tycker inte det är så obehagligt. För det mesta när jag varit på husläkarmottagningen blir det inte det minsta blåmärke efteråt. Däremot när det tas prover på andra håll kan jag få ett blåmärke som finns kvar lång tid.

Hur är det för er andra? Känner ni obehag eller får ni någon typ av biverkning?

Annons:
Maria
6/29/11, 5:18 PM
#1

Jag är inte stickrädd alls.

Jag brukade agera försökskanin till elever. På så sätt är jag bra för jag är ganska svårstucken.

Nu sist när jag låg inne så fick de sticka fyra gånger i fötterna och det gör faktiskt ganska ont men det går ju över snabbt. Så jag brukar inte se vacker ut för innan fötterna så har det ju varit ett antal stick i både armveck och handrygg.Skrattande

Om jag får skryta lite så är jag ganska bra på att sticka själv.

Våra studiepatienter tar vi 11-18 rör på.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annelie Sandman
6/29/11, 6:34 PM
#2

Har varit så stickrädd att jag varit tvungen att ligga ner, men idag är jag mer härdad och klarar av det mesta bara jag inte tittar. Cool Blir oftast väldigt blå och lila länge efter och jag är väldigt svår stucken förutom i ett kärl men den börjar nu bli som läder så stickena känns …

Mvh Annelie

Leffe
6/29/11, 7:59 PM
#3

Jag är blå i ena armvecket efter stick på sjukhuset. I morse blev jag stucken hos husläkareni andra armvecket och det syns nästan inget. Där sätter de dit en tuss och säger åt mig att trycka hårt medan de gör i ordning allt med märkning och sådant. Därefter sätter de dit häfyan ovanpå tussen. På sjukhuset sätter de dit tussen och häftan på en gång och gör admin sedan. Det är visst så att om man först får trycka hårt ett tag så ska det inte bli så stort märke.

När det gäller sticken så tittar jag inte när de sticker in nålen. Däremot tittar jag på sedan när rören fylls.

Leffe
7/27/11, 8:20 AM
#4

Idag är det dags för nya blodprover

Maria
7/27/11, 8:23 AM
#5

Hoppas det går bra denna gången.Glad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Leffe
7/27/11, 8:24 AM
#6

Det är på husläkarmottagningen denna gång och då brukar det inte bli ett enda märke efteråt

Annons:
Maria
7/27/11, 8:26 AM
#7

Aha

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

maxiebusig
7/22/12, 4:28 PM
#8

Det är bara ett stick i fingret och svar lika snabbt som ett sockerprov. Det gör inte ont.

Maria
7/22/12, 5:13 PM
#9

#8 Det varierar från ställe till ställe. Många tar just kapillärt i fingret medan andra tar venöst oftast i armvecket.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Leffe
7/22/12, 10:44 PM
#10

Varanprovet är stick i fingret. Leverprovet är i armvecket

maclaes
8/5/12, 7:41 AM
#11

Waranprov kan göras i armveck eller genom stick i fingret. På vissa platser är det valfritt men på Gotland är det vanligast med armvecket, tror jag! Glad

"Kan patienterna som kommer till provtagningen ta sina waranprover själva? Ett pågående försök vid Labmedicin Skåne ska ge svar.

Studien om PK-självtest har pågått från hösten 2010 och fortsätter hela 2011, berättar biomedicinska analytikerna Kamila Bosak och Anne-Mari Heijkenskjöld
– När året är slut kommer studien att utvärderas. Förhoppningsvis kommer vi att kunna fortsätta med PK-självtestning. De som ingår i studien medicineras med läkemedlet Waran mot blodpropp. Nu lärs de upp att ta sitt eget prov på apparaten. För att kunna fastställa om patienten passar för studien jämför man PK-provet venöst med PK-självtest kapillärt. I det senare fallet tas provet med hjälp av stick i fingret, i det förra via en kanyl i blodådern."

Jag skulle gärna ta det kappilärt(i fingret) och göra det själv så slipper man sitt i långa köer och vänta.

/Claes

Livet behöver inte vara perfekt för att vara Underbart!  Flört

Maria
8/5/12, 7:49 AM
#12

Här i Göteborg är det nog vanligast med venöst prov i armvecket.

Bra att man jämför. Jag har för mig att HB tillexempel kan skilja sig lite åt beroende på om det tas kapillärt eller venöst men jag kan ha fel.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Leffe
8/5/12, 11:42 AM
#13

Hos min husläkare var det alltid i armvecket förut. Sedan blev det både och några gånger och nu är det bara sticket.

Göra självstick - hörde att mätinstrumentet kostar 18.000 till 20.000

Annons:
Maria
8/5/12, 12:57 PM
#14

Jag kan tänka mig det. Den typen av apparatur brukar vara svindyr.

Vi har små poxmätare på jobbet som man sätter på fingret och mäter syremättnaden (man ser pulsen också) Bara de kostar 5000 kronor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

maclaes
8/6/12, 11:51 PM
#15

När jag läste det senaste numret av Status som är hjärt o lungsjukas medlemstidning såg jag en annons om en pulsoximeter, den mäter din puls + syremättnaden(saturationen). Det kan ju tänkas att flera av oss tycker att, den skall vi ha!
Den var nedsatt pris på och kostade bara 1290kr! Men, om nu någon är intresserad så köp via Medistore istället där får du en med samma funktion för 699kr inkl frakt! (Artikelnummer LD4001)
Jag har den själv och den fungera bra använder den efter ansträngande grejer för att kolla min status.

/Claes

Livet behöver inte vara perfekt för att vara Underbart!  Flört

Maria
8/7/12, 6:34 AM
#16

Oj, då det var andra priser det.

Nu är ju bundna vid upphandlingsavtal och det visar sig ofta att de är rena katastrofen när det gäller kostnaderSkrikandes

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: