Annons:
Etikettövrigt-om-pah
Läst 5839 ggr
Stin
9/7/11, 5:05 PM

Gångtest och saturation

Hur lågt brukar er saturation sjunka när ni går 6 minuters gångtesten?

Vid min förra test sjönk min saturation till 61% utan tilläggssyre och med 5 liter syre till 66%. Har lagt märke till att saturation här hemma, när jag anstränger mig och har brottom, kan sjunka till under 60 % fast jag har syre på. Så få se nu hur testen går nästa vecka….slutar väl med att jag svimmar Rynkar på näsan

Annons:
Maria
9/8/11, 8:17 AM
#1

#0 Nu ska jag inte vara petig men vill bara skriva att saturation betyder syremättnad ifall någon undrarFlört

Har du en egen sådan mätare hemma? (Pox)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Leffe
9/8/11, 10:23 AM
#2

Jag vet inte hur långt det sjönk för mig

Stin
9/8/11, 11:54 AM
#3

#1 Yes, jag har en mätare hemma som jag lånat från sjukhuset.

Maria
9/8/11, 11:56 AM
#4

Vi köpte nya sådana på jobbet och de kostade nästan 5000 kronor styck.Förvånad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Stin
9/8/11, 12:02 PM
#5

# 4 Ja,jag vet att de är dyra och vanligtvis lånar de inte ut dem på sjukhuset. Men de tyckte att jag behövde den…

Maria
9/8/11, 12:07 PM
#6

Det borde väl vara en självklarhet att låna ut dessa. Du ska ju inte äta upp den precisFlört och det ligger väl i deras intresse att kunna följa hur du mår till vardags.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Gabriella Blomqvist
9/9/11, 10:55 AM
#7

Vid tiden för min diagnos sjönk jag till 66 utan syre men nu vid senaste gångtestet såsjönkjag bara till 87,Så nu behöver jag inte ha syrgas längre.

Stin
9/9/11, 12:53 PM
#8

#7 Härligt med mediciner som hjälper!

Leffe
9/12/11, 1:45 PM
#9

Efter senaste gångtesten sjönk mitt till 88 %. Kollade upp det idag

Maria
9/12/11, 2:36 PM
#10

#9 Det var väl rätt OK eller…?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Leffe
9/12/11, 2:38 PM
#11

#10 Jag tycker det, men det ska vara över 90

Maria
9/12/11, 2:40 PM
#12

Huvudsaken är att du är nöjd, 88 är ju ganska nära 90 i alla fallFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Leffe
9/12/11, 2:41 PM
Annons:
Annelie Sandman
9/14/11, 2:33 PM
#14

Jag har bra suturation! Men sista veckan har jag gjort tre gångtester 124m, 138m, 125m….Rynkar på näsan

Leffe
9/14/11, 2:36 PM
#15

Det sista resultaten var ju inget vidare, men det är förhoppningsvis tillfälligt. Du kan ju haft en "dålig dag"

maclaes
7/21/12, 6:28 PM
#16

När jag läste det senaste numret av Status som är hjärt o lungsjukas medlemstidning såg jag en annons om en pulsoximeter, den mäter din puls + syremättnaden(saturationen). Det kan ju tänkas att flera av oss tycker att, den skall vi ha!
Den var nedsatt pris på och kostade bara 1290kr! Men, om nu någon är intresserad så köp via Medistore istället där får du en med samma funktion för 699kr inkl frakt! (Artikelnummer LD4001)
Jag har den själv och den fungera bra använder den efter ansträngande grejer för att kolla min status. Någonting skall man ju göra på sin semester!
Hoppas alla har det bra, på Gotland har vi varmt och inget överflöd av vatten!
Men vi har gott om turister.
/Claes

Livet behöver inte vara perfekt för att vara Underbart!  Flört

Raija Danielsson
2/28/13, 4:50 PM
#17

Nu har jag gjort min första, mina första gångtester. Första klarade jag inte 6 min. Men senare gick jag 6 min och det blev hela 191m. Det var väl inte så illa? Utan extrasyre så hade det ju inte gått.

Saturationen var 77-80 en stund efter promenaden. Men när jag vilat var det 88-90. Är det acceptabelt?

Nu hoppas jag på snabb förbättring och att det inte blir en enda biverkan av medicinerna.

Raija

Upp till toppen
Annons: