Annons:
Etikettproblem
Läst 3265 ggr
nelly00
2012-04-11 08:31

Puls

Har man ovanligt hög puls med pah?

Jag tycker att mitt hjärta slår fort och hårt ganska ofta?

Annons:
Maria
2012-04-11 09:16
#1

Vad har du i puls?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

nelly00
2012-04-11 09:26
#2

hmmm jag är inte säker 85?

nelly00
2012-04-11 09:40
#3

alltså, när jag läser på andra forum om pah låter det så hemskt. Det låter som det ÄR en sjukdom dom tar död på en förr eller senare? det är supportgrupper och liknande, överlevare som levt 15 år pratar, jaha ??? 15 år!? jag vill leva längre än 15 år.

Samtidigt säger min läkare att det ser bra ut i mittfall! men jaha? ska man glädjas med det eller bara invänta  en försämring? jag vill bara veta, kan man förvänta sig att leva ett helt liv med denna sjukdom eller är de kört

Maria
2012-04-11 09:42
#4

Normalt sett kan pulsen variera över dygnet och man har oftast en ögre puls när man är os läkaren för man är nervös.

Egentligen ska man ta pulsen efter vila som direkt på morgonen.

Tyvärr är jag dålig på Puls och PAH men det är säkert någon annan duktig härinne som kan svara på det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

nelly00
2012-04-11 09:43
#5

alltså, när jag läser på andra forum om pah låter det så hemskt. Det låter som det ÄR en sjukdom dom tar död på en förr eller senare? det är supportgrupper och liknande, överlevare som levt 15 år pratar, jaha ??? 15 år!? jag vill leva längre än 15 år.

Samtidigt säger min läkare att det ser bra ut i mittfall! men jaha? ska man glädjas med det eller bara invänta  en försämring? jag vill bara veta, kan man förvänta sig att leva ett helt liv med denna sjukdom eller är de kört

Maria
2012-04-11 09:47
#6

Jag tycker du ska lyssna på din läkare.

Annars kommer du få ett liv som bara kretsar kring PAH och åren kommer att gå till en massa oro och ånest.

Ingen idé att ta ut något i förskott utan försök att lev här och nu.

Ingen kan veta något om livet. Man kan bli överkörd, få cancer (som i mitt fall) man kan skada sig eller vara frisk.

Oro gör att man mår otroligt dåligt och det påverkar kroppen också. Har du provat någon samtalskontakt så att du får prata av dig?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
nelly00
2012-04-11 09:51
#7

nää… alltså jag tänker inte alls mycket på det så, det bara dyker upp ibland när man läser på internet. Jag brukar iofs tänka att det kommer så mycket nya mediciner så om ag skulle bli sämre om ja…10 år, kanske det t om finns ett botemedel.. ja ja vet inte

Men har lite svårt att tänka mig att det är som att bli överkörd av en bil osv, OM det är så att PAH ALLTID utvecklas, då går det ju liksom bara åt ett håll

Maria
2012-04-11 10:12
#8

Jo , men det är alla dessa OM som du får försöka att brottas med.

För det finns en massa OM för alla människor oavsett om man är sjuk eller inte. Det var det jag menade med jämförelsen med att bli överkörd.

Man vet aldrig vad livet har i beredskap.

Mår du bra nu så försök att vara glad för det och lägg inte ner en massa onödig energi på att oroa dig.

Jag vet att det är lättare sagt än gjort och därför menar jag att du kanske behöver prata av dig ordentligt med någon professionell om du inte kan släppa dina tankar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Leffe
2012-04-12 15:22
#9

När det gäller pulsen så tror jag den inte påverkas i viloläget bara för att man har PAH, men har man i viloläget svårt med andningen och syresättningning så blir den troligen påverkad. Vid ansträngning och andfåddhet ökar den självklart för då blir ju hjärtat delvis ansträngt också.

Tror snarare att den ev högre pulsen i många fall beror på dålig grundkondition.

När det gäller de psykiska delarna av PAH gäller det att anpassa sig till verkligheten. Ju färre gånger man blir andfådd desto bättre mår man. Ta mig som exempel. När jag blir andfådd när jag är ute med andra och blir andfådd, nog katten deppar man, men det gäller att bita ihop - jag kan ju vara ute med de andra i alla fall. Hänger jag inte med i deras tempo säger jag till och de rättar sig efter det.

Städningen hemma är ett kapitel för sig. Jag har dessutom sex katter som jag haft redan innan jag blev så här dålig. Det jobbigaste för mig är deras sandlådor. Jag får sitta på golvet och göra ren dem och byta sand. Det gör jag ett par gånger om dagen och det är flera lådor. Då blir jag otrologt andfådd, men det kanske beror på att sanden dammar också. Fördelen är att det görs ganska snabbt.

Jag bor i en tvåa och kök. När jag städar så dammsuger jag hela och det blir tre vilopausar innana det är klart, men jag blir då inte andfådd. Sedan när det gäller att skura golven - ja det är ett kapitel för sig. Jag får ta kvadratmeter för kvadratmeter och vila en stund mellan varje. Då slipper jag andfåddheten. Det tar alltså lång tid att få ordning, men jag känner mig glad och uppiggad efteråt.

Känner man sig glad och pigg så är det en del av livet - en viktig del av det som jag tror gör att man lever längre trots sjukdomen. De enda gångerna jag egentligen tänker på sjukdomen det är när jag blir andfådd och när jag fått kallelsen till gångtesten.

Det gäller alltså att inte bli andfådd och att anpassa sig. Lyckas man med det så tror jag att man inte tänker på sjukdomen. Tänker man inte på sjukdomen utan tänker positivt så tror jag att man lever lika länge som vilken människa som helst.

Oj det blev långt det här!

nelly00
2012-04-13 14:32
#10

tack så mycket båda 2 :)

Stin
2012-04-13 19:42
#11

Jag vet inte riktigt hur det brukar vara med PAH och pulsen men för mig har det iallafall varit så att jag alltid har haft väldigt låg puls (kring 50 i vila).Det kan ju bero på att jag också har ett medfött hjärtfel. När min PAH var värre för 6 månader sen låg min vilopuls på 70. Kändes som hjärtat aldrig vilade. Nu är jag tack vare Remodulinet i mycket bättre skick igen och pulsen är nere till 50 tillbaka.

Tidigare läste jag mycket på forum, och sökte ny information om Pah på internet. Men märkte att det inte gjorde mig gladare, för ja det finns ju en massa dyster läsning om PAH. Därför försöker jag inte läsa så mycket nu…bara hänga lite här på forumet :) Man kan ju tyärr inte påverka utvecklingen av sjukdomen på något annat sätt än att själv sköta om sig och må bra…..sen blir det som det blir. "Firar" 10 med PAH inkommande helg och jag tänker leva många många år till (kanske tills jag är 80;)) oberoende vad någon annan säger…den inställningen har jag!

Maria
2012-04-13 20:01
#12

#11 Det låter som en bra inställning tycker jagGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

nelly00
2012-04-14 14:06
#13

Stin- vad har du för medfött hjärtfel?? jag har en kompis som har det och har också väldigt låg puls

Annons:
nelly00
2012-04-14 14:07
#14

Innan du fyllt 80 finns det nog ett bot ;) tror du inte?

Leffe
2012-04-14 14:09
#15

Min puls hålls nere då jag äter betablockerare efter en hjärtinfarkt för cirka 10 år sedan

Maria
2012-04-14 14:21
#16

Jag har ju inte PAH men fick av någon anledning en väldigt hög puls för några år sedan och den låg ungefär på 120-150 i vilopuls.

Ingen vet varför.

Jag har sedan dess ätit Metoprolol och det fungerar bra. Ett par gånger har jag försökt att sluta men då har den rusat i höjden igen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Stin
2012-04-17 12:32
#17

Nelly00, jag har transpostion av de stora kärlen (TGA) och VSD. Opererades då jag var 11 månader.

Upp till toppen
Annons: