Annons:
Etikettproblem
Läst 1635 ggr
nelly00
2012-07-09 21:34

PAH Progressiv

Nu har jag en fråga, igen

Vad säger era läkare?

Som jag har fattat så är PAH progressiv, alltså den utvecklas med åren Även fast man äter medicin???

Min läkare har sagt att jag kan klara mig på de mediciner jag har livet ut? Men hur är de möjlgigt om sjukdomen likt f** blir sämre med tiden?Medicinerna verkar ju som sagt bara bromsa upp det hela.

Jag vet inte om jag någonsin kommer att förstå detta!?!

Annons:
EvaG
2012-07-10 03:17
#1

Jag tror det fungerar så här. Du får medicin 1 som bromsar din sjukdom. Samtidigt gör den dig lite bättre. Ju bättre du blir av den desto längre fungerar den på dig. Sedan tror jag att du blir sämre och då kanske man måste ge dig medicin 1 med starkare dos. Sä bromsas sjukdomen igen och du känner dig bättre. Ja så blir du så smånigom sämre och kanske måste ha medicin 2.

Samtidigt är det så att fungerar medicin 1 jättebra på dig så kan det ju dröja jättelänge innan du blir sämre. Medicinen hjälper nog så att ådronas "väggar" i lungorna blir lite mjukare och mer elastiskt och då har den ju bromsat din sjukdom bra mycket och det fungerar i många, många år.

Det är alltså min teori och tanke.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

nelly00
2012-07-10 09:23
#2

ja de var väl mestadels min fråga om det är möjligt att stanna på medicin 1 , väldigt länge? kanske hela livet?

Jag är väl på steg 2 kanske eftersom jag fick lägga till en medicin en gång.

maxiebusig
2012-07-19 02:21
#3

Läkarna har lämnat mig i ovisshet. Jag vet inte vad som händet eller när det händer.Rynkar på näsan

nelly00
2012-07-30 19:13
#4

maxiebusig- Vad har du för symptom? Hur mår du??

nelly00
2012-07-30 19:17
#5

jag har haft väldigt fullt upp på sensate, rest, hälsat på folk, haft besök, varit på festival, dvs levt helt normalt. Whats up med min pah undrar jag, jag vet den är kronisk men den visar sig då väldigt väldigt sällan? ska vara trötthet då?

Leffe
2012-07-31 12:15
#6

#5 Vad skönt och bra. Medicinen fungerar och sedan tror jag att vädret påverkar en hel del, Hög luftfuktighet och vi har det swvårare, presis som de som haqr astma. Nu har vi haft mycket regn så det är nog låg luftfuktighet. Jag mår också bra, men är trött. Det beror nog mest på att det är mycket OS på teven och två löpande honkatter här hemma.

Annons:
nelly00
2012-08-02 17:00
#7

Hmm.. jahapp idag var jag sådär DÖDStrött igen!!! utmattad totalt.

Löpande katter är kanske samma som att ha småbarnhemma ;) DÅ förstår ja!

Upp till toppen
Annons: