Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 3407 ggr
maclaes
2013-09-08 00:37

Ta PK prov själv.

De inom Stockholmsområdet får ju utbildning och apparatur gratis för mig som bor på Gotland kostar det ca 6.500. Jag var kallad till utbildning på Danderyds sjukhus nu i september men tackade nej. Varför tackade jag nej? Saken är den att om man ändå skall gå 1gång i månaden för att ta leverprov då är man ju ändå där och då tar man ju ett PK prov samtidigt. 

/maclaes

Livet behöver inte vara perfekt för att vara Underbart!  Flört

Annons:
Leffe
2013-09-08 01:07
Raija Danielsson
2013-09-09 08:28
#2

Hur tar man ett sådant prov själv? På mig tar de i armvecket, oftast i höger arm. Jag är högerhänt så jag skulle inte klara av det. Det kanske finns andra metoder. Men om provvärdena inte är bra, vem ändrar doseringen av läkemedel då?

Själv har jag fått så låga värden de sista månaderna så jag får ta prov varje vecka nu. Höjning av Waran med en tablett per vecka har det blivit.

Raija

Leffe
2013-09-09 12:56
#3

Stick i fingret och koll i en liten apparat. Det är ungefär som för diabetiker

maclaes
2013-09-11 23:57
#4

Det är som Leffe säger ett litet stick i fingret så att några bloddroppar dyker upp man droppar en bloddroppe på en lite plastskiva som sen sticks in i en liten testapparat CoaguCheck. Där kan man på maskinen avläsa hur ditt blod koagulerar. Detta i sin tur avgör om din dosering är bra eller om den skall ändras. För att få den går man igenom en liten utbildning på något av sjukhusen. Där lär man sig också att ändra doseringen själv i fall behovet dyker upp.

/maclaes

Livet behöver inte vara perfekt för att vara Underbart!  Flört

Gabriella Blomqvist
2013-09-24 08:06
#5

jag står jagpå kö för att gå kursen också. Mitt PK-värde hoppar lite upp och ned och jag skjuter lite förlänge på att gå och ta det där provet. Så jag tänkte att det blir lite bättre om jag kan sköta det hemma. Jag kommer i alla fall behöva ta leverstatus ca en gång i månaden men om jag skjuter på det ett par veckor så är inte det hela världen.

Upp till toppen
Annons: