Annons:
Etikettmedicinen
Läst 2285 ggr
nelly00
2014-01-05 20:11

Hjärtkateterisering

Hur ofta gör ni hjärtkateterisering??

Annons:
Leffe
2014-01-05 21:59
#1

Jag har gjort en när de ställde diagnosen och en tre år senare

Raija Danielsson
2014-01-06 08:49
#2

Jag har bara gjort den en gång. I början på februari 2013. Det var för att diagnosticera. Nu väntar jag på en ny kallelse. Det kanske är för att jag är med i den här studien som det ska ske.

Raija

nelly00
2014-01-06 10:24
#3

Raija, vilken studie????

Raija Danielsson
2014-01-06 10:50
#4

När jag fick min PAH konstaterad i och med kateteriseringen förra året så blev jag samtidigt tillfrågad om jag ville vara med i en läkemedelsstudie. Jag tackade jag till det och sen dess så äter jag då två olika läkemedel, jag vet bara att minst en av dom är ett riktigt läkemedel. Men jag vet inte vad jag äter eller om kanske båda medicinerna är läkemedel. Allt är för att testa olika kombinationer av läkemedel och se om det gör någon skillnad. Jag får åka till Uppsala och göra gångtest och lämna en massa blodprov. Från början var det varje månad men nu är det glesare mellan gångerna.

Raija

maclaes
2014-01-27 00:32
#5

Ultraljudsröntgen som man gör varje gång man gör sitt gångtest är ett sätt att mäta trycket i hjärtat, men det görs via matematiska kalkyler och är ett beräknat värde=ungefär!

Hjärtkateterisering gör "normalt" i ca 3årsintervaller och då får man ett mer exakt värde på trycket i hjärtat.

/maclaes

Livet behöver inte vara perfekt för att vara Underbart!  Flört

Raija Danielsson
2014-01-27 09:05
#6

Så olika det är. Jag har bara gjort ultraljudsundersökningar i samband med diagnosen. Aldrig när jag gör mina gångtester. Och nu blir det "redan" en hjärtkateterisering! Jag vet nu att jag hade 49 i tryck förra gången. Det ska bli spännande att se hurdan förändring det är. Raija

Annons:
Raija Danielsson
2014-01-30 13:08
#7

Jag trodde att jag visste vad min tidigare tryck var. Det var nog fel på mina öron när jag fick den uppgiften. Trycket var 59 men har nu sjunkit till 20. Men fortfarande är inget nytt ultraljud planerat, kanske de blir mera sedan. När studien är slut någon gång på försommaren så flyttas jag ju till PAH -teamet. Det är ju roligt för mig att det blir på samma ställe med samma personal som jag träffat nu.

Upp till toppen
Annons: