Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 3238 ggr
Leffe
4/24/14, 9:10 PM

Dagbok nummer 5

Här kan vi skriva lite vad som helst och det behöver inte ha med PAH att göra. Med andra ord en tråd utanför ämnet

Dagbok nummer 4 hittar du här

Annons:
Leffe
4/25/14, 8:48 AM
#1

Här i Solna skiner solen över de som bygger nya Karolinska

Leffe
4/26/14, 12:04 PM
#2

Hemma igen, men kan inte ta mig ut ännu. Syrgasslangen räcker 15 meter, men nästa vecka ska jag ev syrgastub att ha på ryggen

Sköt om er

Raija Danielsson
4/27/14, 11:26 AM
#3

Har du fått någon förklaring på varför du behöver syrgas nu? Jag är ledsen för din skull, man blir så förfärligt bunden.

Raija

Leffe
4/27/14, 11:53 AM
#4

Det har tydligen något med blodgaserna att göra. Syremätnigen i fingret är ok men tydligen inte i blodgaserna. Har vätska i lungorna vilket kanske ställer till det

Leffe
4/29/14, 2:52 PM
#5

Nu har syrgastuberna kommit. Nu kan jag ge mig ut och typisk är att nu blir det sämre väder

Leffe
4/30/14, 9:24 AM
#6

Ska lista ut ett bra, enkelt och säkert sätt att fästa syrgastub på elrullstolen

Annons:
Raija Danielsson
4/30/14, 11:19 AM
#7

Hej LeffeD

Har du syrgastuber som du laddar själv? Det är lite längre räckvidd med sådana. Tuberna räcker ju bara en kort stund, tyckte jag.

Gårdagen tillbringade jag på Fysiologen i Västerås. Det tog nästan 5 timmar innan alla undersökningar var avklarade. Så slut jag blev. Nu får jag då vänta på besked om det går att komma underfund med varför jag behöver syrgas. Jag vill verkligen veta. Och tänk om det går att göra något så jag slipper.

Raija

Leffe
4/30/14, 11:25 AM
#8

Jag får beställa. Har fått sex tuber som vardera räcker drygt två timmar. Bärs i ryggsäck. Det är den jag ska fixa så den sitter bra på rullstolen. Sedan ska jag få en väska till så jag kan vara ute längre.

Hoppas du får ett bra besked

Stina Petersson
4/30/14, 3:37 PM
#9

Hej

Äntligen har jag fått flytande syrgas som jag kan tanka själv. En sådan "termos" räcker tre timmar i stället för en tub som räckte en och en halv timme och var mer än dubbelt så tung. En nackdel är dock att "termosen" tömmer sig själv på ett dygn och att den skickar ut ånga som kondenseras till rimfrost när den används.

Hoppas att det fixar sig med dina tuber och rullstolen.

Hoppas också att Raija får ett positivt besked.

Ha det så bra på valborg och första maj.

Stina

Raija Danielsson
4/30/14, 3:45 PM
#10

Jag har redan fått besked. Först ännu en bekräftelse på att mitt hjärta har blivit så mycket bättre.

Men syrebristen kan dom inte hitta en lösning på. Det har visat sig att jag får in luft i mina lungor men till vissa delar så syresätts den inte. När jag frågade varför så var svaret att det var en tiotusenkronorsfråga som han inte hade svar på. Det känns förfärligt deppigt, jag kommer med största sannolikhet att behöva extra syre hela mitt liv.

För mig gäller det nu att försöka acceptera det här och sen gå vidare. Jag vill ha tillbaka mitt goda humör men får väl stå ut med att det blev en svacka just nu.

Leffe
5/1/14, 7:44 PM
#11

Idag lyckades jag få fast ryggsäcken med syrgastuben bak på rullstolen. Så idag har det varit lite utgång för första gången på drygt två veckor. Underbart!

Sköt om er

Leffe
5/3/14, 2:42 PM
#12

Snart ska jag ta min tub och gå på fest. Hoppas ni andra också får en trevlig lördageftermiddag och -kväll.

Raija Danielsson
5/4/14, 12:07 PM
#13

LeffeD hoppas du hade trevligt på festen.

Är det ingen mer än jag som reagerar på att läkaren sa "att luften inte syresätts i mina lungor". Jag tycker det är märkligt, är det inte blodet som syresätts? Jag har många frågor nedskrivna som jag ska fråga den läkaren.

Annons:
Leffe
5/5/14, 10:41 AM
#14

Solen skiner, men misstänker den bedrar. Tror det är kyligt.

Nu har jag för första gången beställt byte av syrgastuber. Bytet sker i morgon. Verkar fungera enkelt

#13. Verkar märkligt. Tror nog att det är felskrivet. Luften = blodet

Leffe
5/7/14, 10:40 AM
#15

Det ser ut som om det ska komma regn idag. Det har man ju lovat också. Så det får bli en städdag här hemma idag.

Sköt om er

Leffe
5/9/14, 11:19 AM
Raija Danielsson
5/9/14, 3:11 PM
#17

Just nu är det uppehåll här. Men det har regnat hela dagen annars. Tur att jag kunde njuta av de fina dagar som var i april. Som det är nu verkar det inte att bli någon fin sommar. Kanske den kommer ändå, jag hoppas.

Leffe
5/10/14, 1:13 PM
#18

Nu bryr jag mig inte om vädret en tid - ishockey-VM har börjat

Leffe
5/12/14, 2:52 PM
#19

Nu har man varit och kollat PK-värdet

Leffe
5/15/14, 10:56 AM
#20

Idag ska det komma nya syrgastuber och så sla jag på blodprostagning. Sedan från klockan 12 idag får jag inte äta utan bara dricka klar vätska fram till samma tid i morgon. En som kanske blir glad över det sista är min dietist

Annons:
Leffe
5/18/14, 10:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Fint väder och ett besök på Djurgården bland en massa nostalgibilar.

Raija Danielsson
5/19/14, 10:12 PM
#22

Jag är glad att du LD har det bra och kan vara ute på roligheter. Hur har det gått med proverna? Vet du svaren än?

Själv dyker jag djupt just nu. Min andnöd blir sämre och sämre och jag får bara lite förståelse för det från sjukvården. Nu har jag äntligen fått tid både för lungröntgen, blodgas och läkarbesök. Får stå ut drygt en månad ändå.

Nästa sorgliga för mig är att jag helt oväntat fick se en bild på min dotters älskade hund på FB. Det är två månader idag sen hon fick lämna denna världen. Jag klappade ihop fullständigt. Antagligen är jag bara egoistisk, jag har ju brodern och kusinen. Dom är också gamla. Hur länga får jag behålla dom?

Ledsen, ledsen…..

Leffe
5/19/14, 10:27 PM
#23

Förlora en gammal vän är jobbigt. Jag har ännu inte kommit över förlusten av min över 18 år gamla katt i november förra året.

Det kommer vända sig för dig. Det tror jag absolut

När det gäller mina prover så ska de kolla blodgaserna på onsdag och sedan får vi se

Raija Danielsson
5/19/14, 10:31 PM
#24

Tack Leffe D

Det känns bra när någon förstår.

Leffe
5/21/14, 4:15 PM
#25

Idag var jag och kollade blodgaserna. Det har gått åt rätt håll så nu har jag två liter syrgas istället för tre

Raija Danielsson
5/21/14, 8:10 PM
#26

LeffeD

Känner du dig pigg och alert med din syre? Jag har fyra liter när jag går här hemma men jag orkar ingenting. Jag tycker det blir värre och värre för varje dag. Bara att få på mig kläder är ett litet helvete. Har pratat med lungkliniken idag men det finns inga tider för att få syret kollat. Jag får vänta till nästa månad. Hon avslutade med att säga att jag ska ringa om jag blir sämre. Fast jag tycker ju att jag gjorde det!!!

Leffe
5/21/14, 8:43 PM
#27

Jag har fattat det som att syrgasen gör inte andfåddheten bättre, men den hjälper till att syresätta kroppen

Annons:
Stina Petersson
5/22/14, 10:29 AM
#28

Raija

Har du haft kontakt med din PAH-sköterska ? Det kan inte vara rätt att du ska behöva vänta så länge på kontroll på lungkliniken för att få besked om syresättningen. Jag antar att syrgasen hjälper men det ändå segt att bli andfådd när man går från ett rum till ett annat. 

Ta vara på dina hundar och klappa dom från mig. Jag saknar mina varje dag men jag intalar mig att dom har det bra i sitt nya hem.

Stina

Raija Danielsson
5/22/14, 7:49 PM
#29

Stina

Jag ska till Uppsala på måndag för mitt sista studiebesök. Då får jag koll av syrehalten men det är inte dom som bestämmer hur mycket syre jag ska ha. Men visar det sig att jag har låg syresättning så meddelar dom säkert lungkliniken. Lungkliniken säger att om jag inte vill vänta till nästa månad så får jag söka akut.

Jag ska verkligen klappa mina hundar från dig. Vet du, som jag mår nu så inser jag hur klok du har varit. Men jag är också väldigt egoistisk, jag vill ha mina raringar kvar. Dom är så gamla så det är svårt med omplacering. Vem vill ha en sjuk 10 åring och en någorlunda frisk 12 åring?

Raija

Leffe
5/24/14, 11:10 AM
#30

Jag har fyra katter kvar. Den femte gick bort vid slutet av året över 18 år gammal. De fyra som är kvar är 15,13, 8 och 8 år.

Jag har precis klivit upp och funderar på om jag ska ge mig ut eller om jag ska vänta på semifinalen i hockey.

Leffe
5/25/14, 1:56 PM
#31

Ännu en riktig soldag. Igår var jag på Skansen. Idag hade jag tänkt fortsätta på temat djur. Funderade på Solvalla travbana för att se Elitloppet live. Tur jag inte jag åkte dit. Hade ju inte kunna röra mig i elstolen där. Herre jösses vad publik!

Raija Danielsson
5/26/14, 8:39 PM
#32

Sista studiebesöket idag. Fortfarande konstateras det att jag har blivit hjälpt av medicinerna för min PAH. MEN

Min andfåddhet är sämre än förra besöket. Jag fick förslag på vad det kan bero på och goda förslag på hur det ska lösas. Läkaren vill att det ska bli samarbete över landstingsgänsen, så att Reuma, Lung och Hjärt samarbetar. Jag klarade inte att gå 6 min idag. Jag som slog mitt personliga rekord sist.

Det var meningen att jag skulle få båda mina mediciner från apoteket med mig hem. Tyvärr så hade bara en kommit. Jag fick med mig av studiemedicinen och fick beställa på mitt apotek när jag kom hem. Hoppas att det kommer i tid bara.

Och så himla dyr medicinen är!!!!!

Finns det någon mer därute som har en kombination av Reumatism, Osteoporos, PAH och ännu något knasigt fel på lungorna?

Raija

Leffe
5/26/14, 10:59 PM
#33

Just nu blir jag lätt andfådd. Tror det beror på att det börjar bli hög luftfuktighet. Nu har jag varit ute i elrullstolen tre dagar och benen och fötterna sväller.

Gabriella Blomqvist
5/28/14, 6:41 PM
#34

En långhelg framför! Trevligt, trevligt.

Hoppas solen kommer att titta fram och luft fuktigheten håller sig i schack. Har förstått att flera får det besvärligare då. 

Önskar er alla en trevlig helg!

/Gabriella

Annons:
Leffe
5/29/14, 10:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Idag blåste det en hel del, men jag var borta vid Lötsjön i Sundbyberg idag och såg denna på den lilla ön. De var två stycken så de var nog ett par

Leffe
6/2/14, 5:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Söndagen var Spårvagnens dag och jag var på Djurgården och fotade en 100-åring som gick i trafik dagen till ära

Leffe
6/3/14, 1:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Nu är jag inne på andra dagens bildredigering. Var ju på Spårvagnens dag på söndagen och passade då på ett besök på Skansen och tog en hel del bilder på mitt favoritdjur på Skansen - visent

Leffe
6/6/14, 11:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

På nationaldagen var jag först på Gärdet och såg bland annat galopptävlingar. Sedan blev det Skansen och firandet där.

Leffe
6/8/14, 12:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Igår lördag var jag för första gången och tittade på hästpolo. Sedan blev det åter ett besök på Skansen och då fick jag en fullträff i kameran.

Stina Petersson
6/8/14, 3:21 PM
#40

Fantastisk bild.

Stina

Gabriella Blomqvist
6/8/14, 10:36 PM
#41

Just hemkommen från Härnösand efter besök hos pappa, syskon och syskonbarn. Solsken och sommarvärme, en riktigt skön Pingst helg. Den 6 juni var jag på min första nationaldags firande på Murberget. Hoppas att ni haft en lika skön helg och en fortsatt skön vecka! Det ser ut att bli sommar.

/Gabriella

Annons:
Leffe
6/9/14, 11:16 AM
#42

Sol ute så nu blir det åter en tipp till Skansen

Leffe
6/10/14, 1:04 AM
#43

Det var lite för varmt idag och hög luftfuktighet. Det kände jag och troligen också de flesta djuren för det var inte många framme.

Leffe
6/11/14, 8:36 PM
#44

Nu har jag suttit och gjort en hemsida för mina bilder från Skansen. Det börjar bli så mycket att ha på min egen sida. De första bilderna är från den tid Skansen hade elefanter och isbjörnar (1976)

Gabriella Blomqvist
6/13/14, 2:49 PM
#45

Idag är det skolavslutning här. I morse såg jag barn och föräldrar gå till skolan finklädda. Låg och mellanstadieskolan brukar tåga från skolan och till kyrkan med flaggbärare och fioler först i ledet. Äppelbo gånglåt brukar de spela. Jätte festligt är det. Våra barn är förstora nu den äldsta gick ut nian. Tiden går…

Raija Danielsson
6/13/14, 4:36 PM
#46

Skolavslutning här också. Mitt äldsta barnbarn hade avslutning i kyrkan. Jag var inte med, blir så uttittad när jag kommer med min syrgas. Däremot så var vi alla, hela släkten, på en fika med en kalasgod jordgubbstårta. Härligt. Så du har så rätt. Tiden går…..

Leffe
6/15/14, 12:54 PM
#47

Jag ska på födelsekalas i kväll, men kan bara vara där en timme. Fick syrgastuber innan helgen så de skulle räcka till och med måndag. Ve och fasa när jag igår öppnade låda två. I den fanns som det skulle tre tuber, men de var tomma. På något sätt måste de ha fått tillbaka en av lådorna de lämnade i innan helgen istället för en av de gamla

Raija Danielsson
6/15/14, 6:06 PM
#48

Vilken otur du har! Synd att det är helg annars kan man ju få extraleverans om det blivit fel. Om du ändå visste någon annan som har, då kanske du kunde få låna till kalaset.

Du får väl försöka njuta den timme du har på dig.

Annons:
Leffe
6/16/14, 11:43 AM
#49

I morse kom det helt plötsligt tre tuber och jag hade redan då beställt fullt antal till i morgon. Så då kommer jag ha massor av syre.

Leffe
6/17/14, 11:04 PM
#50

Nu har jag massor av tuber!

I morgon är det dags för ultraljud och sedan halvårsbesöket på PAH-mottagningen

Gabriella Blomqvist
6/18/14, 6:01 PM
#51

Hoppas att halvårsbesöket gått bra. 

Själv har jag jobbat sista dagen innan semestern. Det ska bli så skönt. Som vanligt kommer vi flänga runt lite. Hade tänkt ta med min elcykel men när vi (läs resten av familjen) försökte få fast cykeln på takräcket så passade det inte. Snopet det nya takräcket var inte anpassat för kärringhondor. Cykeln får stanna hemma.

Leffe
6/18/14, 7:17 PM
#52

Jo det gick bra, men jag ska fortsätta med syrgas nu nedminskat till 1 liter. Jag verkar ha mått gått av det

Vad synd med cykeln

Raija Danielsson
6/18/14, 8:53 PM
#53

Gabriella, så synd att du inte kan ta med cykeln. Jag hoppas att ni får en trevlig tur ändå.

LeffeD, vad bra att du kan minska på syret. Kanske du slipper alldeles efter en tid.

I morgon ska jag göra en lungröntgen och nästa fredag blir det besök på lungkliniken. Jag vill så gärna få en förklaring till varför jag behöver mer och mer syre när mitt hjärta blivit så mycket bättre.

Leffe
6/25/14, 1:24 AM
#54

Nu är det klart. På måndag får jag flytande syrgas. Inte lika otympligt som syrgastuberna och inte behövs nya leveranser lika ofta

Leffe
6/25/14, 11:22 AM
#55

Det pågår en stor fight här i Solna. Solen försöker tränga sig fram mellan molnen, men har det otroligt svårt och ser ut att förlora

Sköt om er

Annons:
Raija Danielsson
6/25/14, 6:54 PM
#56

Här har det varit aprilväder idag. Ömsom sol, ömsom regn. Men temperaturen har ändå varit riktigt skaplig. Så baltandörren har varit öppen hela eftermiddagen.

Jag är så nervös inför besöket på Lungkliniken på fredag. Vill ju så gärna få ett positivt besked.

Leffe
6/25/14, 6:58 PM
#57

Raija ta det bara lungt. Det är ingen idé att tänka på det. Oerhört lätt att säga, men nog svårare att genomföra. Försökt tänkas på annat och slappna av. Tror du kommer få positivt besked, men jag lovar jag håller tummarna ändå

Leffe
6/27/14, 8:21 PM
#58

Gick det bra för dig

Själv har man varit inne i Stockholm city. Kollat invigningen av nya Brunkebergsparken bland annat

Raija Danielsson
6/27/14, 9:27 PM
#59

Besöket på Lungkliniken blev inte vad jag önskat mig. Det visade sig att jag skulle ha fått en kallelse till lab innan jag var där men det hade jag inte fått. (Det andra viktiga brevet som försvunnit den här sommaren. ) Provtagningen fixade sig ändå men alla svar gick ju inte att få idag. Men av de som blev klara så var det mesta positivt, likaså spirometrin, alltså bättre än tidigare. Men inte lungröntgen. Den visar att jag har blivit försämrad i mina lungor. Däremot så vet ingen vad det är. Det blev fler prover och det ska bli fler undersökningar. Jag får ge mig till tåls och vänta på nästa kallelse. Varför kan det inte räcka med en sjukdom?

Leffe
6/27/14, 9:33 PM
#60

Vad ska man säga. Tycker det räcker med en sjukdom

Leffe
6/28/14, 12:08 PM
#61

Idag hade jag tänkt åka in till stan och kolla lyxkryssare. Det ska tydligen komma fem stycken till Stockholm den här helgen. Den planen sprack då jag nu såg att jag glömt sätta elrullstolen på laddning.

Leffe
6/29/14, 11:54 AM
#62

Nu hoppas jag på uppehåll i regnet. Ska åka in till stan och titta på alla lyxkryssare som landat.

Annons:
Leffe
6/30/14, 11:39 PM
#63

Idag kom den flytande syrgasen i en jättestor tunna av metall samt en liten behållare som jag ska fylla och använda ute med mera. I morgon kommert personal och instruerar mig hur jag ska göra

Raija Danielsson
6/30/14, 11:50 PM
#64

Har du bara fått en liten behållare? Jag har två, det är enda möjligheten att vara borta en hel dag för mig. Om jag tar det lugnt så räcker en behållare i 4 timmar. Det är med 4 liter. Ökar jag till 6liter som jag får göra vid ansträngning så räcker det bara i 2,5 timmar.

Jag har varit till Strömsholms djursjukhus med en hund idag. Min syster var med som stöd och hjälp. Efteråt så skulle vi ha mat. Det hade varit omöjligt utan 2 tuber. Hoppas du kan få minst en till. 

Det är inte svårt att fylla den lilla tuben men det är tråkigt.

Leffe
7/1/14, 12:03 AM
#65

Jag är nere i en liter och den ska räcka drygt 14 timmar

Stina Petersson
7/2/14, 5:01 PM
#66

Gjorde gångtest igår och result

Stina Petersson
7/2/14, 5:10 PM
#67

resultatet var dåliga 217 med 5 liter syrgas. Jag är inte riktigt överens med min flytande syrgas efter det att jag fick en läcka när jag skulle fylla strollern. Läckan  gav mig en rejäl blåsa på vänster stortå och flera besök på vårdcentralen för omläggning. Med den dos syrgas som jag har lär jag få finna mig i pysandet från koncentratorn. Hoppas sommaren kommer igen och stannar några dagar.

Leffe
7/2/14, 5:21 PM
#68

Jag fick börja med flytande igår. Det bästa är att slippa gå omkring hemma med dendär långa slangen.

Leffe
7/3/14, 10:13 AM
#69

Jaha då sitter man på tåget till Hudik och surfar

Annons:
Gabriella Blomqvist
7/4/14, 7:30 PM
#70

Vad roligt att det gick bra med Hudikresan Leffe. Idag ar det 4 of July sa det kommer att firas har i krokarn. Vi ska nog aka och titta pa en lax trappa som har glas sida sa man kan se in. om det finns nagon lax aterstar och se. 

Tangetbordet har inte tillrackligt manga bokstaver sa ni far tankar prickar pa ratta stallena.

Happy 4th of July!

Leffe
7/5/14, 11:13 AM
#71

Här är det sol blandat med moln. Verkar varmt i alla fall

Leffe
7/13/14, 1:20 PM
#72

Idag är vädret lite ovanligt om man jämför med hur veckan varit. Idag är det moln på himlen. I kväll kommer den spännande avslutningen av fotbolls-VM.

Raija Danielsson
7/13/14, 2:38 PM
#73

Visst är det ovanligt väder. Här har det kommit regn också. Men det var så lite så det blev bara prickar ute, inte ens jämnvått.

Tack och lov för Svt-play. Där finns det mycket kul att titta på nu när det är fotbolls-VM.

Leffe
7/13/14, 2:53 PM
#74

Jag sitter och redigerar bilder och uppdaterar min sajt http://bussbilder.weebly.com

Raija Danielsson
7/16/14, 9:55 PM
#75

Jag har varit på lasarettet hela dagen. Fick två påsar med blod som ingen vet varför jag behövde. Snart vill jag veta vad som är fel med mig. PAH har jag ju men det hålls i schack av medicinerna.  Reumatism har jag och det hjälper snart inte vad dom gör, knän och vrister gör jäkligt ont.  Jag har svårt att gå.  Ingen vet varför jag fortfarande behöver syre.  Det syns något på lungorna men ingen vet vad det är. Ingen vet varför jag sjunker i blodvärde men på två månader så har det rasat ner.  Allt känns väldigt trist just nu. Bäst jag går och sover på saken.

Leffe
7/17/14, 1:05 AM
#76

Tänk vilken skillnad det blir den dag man får veta vad som felar.

Annons:
Leffe
7/17/14, 11:47 AM
#77

Då kom nyss tågbiljetten till Eskilstunaresan i morgon för ett besök på Parken Zoo. Kom att tänka på att det är mycket jag måste se till är fullt i morgon inför resan. Fulladdat batteri i mobilen - biljetten är ju där. Fulladdat bateri i elrullstolen - den ska ju transportera mig i djurparken. Fulladdat batteri i kameran - det är ju den jag ska fota med. Slutligen fulladdad transportbox med syrgas - så det räcker hela dagen.

Gabriella Blomqvist
7/26/14, 12:21 PM
#78

Har jobbat mina första dagar efter semestern. Har förmånen att kunna välja hur semestern ska tas ut så jag tog en första kortvecka,  torsdag till fredag.  Lite inskolning🙂. Kontoret var nästan tomt, fyra sommarjobbare och en ordinarie, så det var väldigt lugnt, en skön första vecka.

Nu letar jag svalka i sommarvärmen…

Leffe
7/31/14, 1:04 PM
#79

Julis sista dag. Sol ute och slö husse med slöa katter inne. I natt kom det en kort kraftig regnskur. Tänk om det kunde regna en längre stund på natten så det blir frisk härlig luft på dagen.

Sköt om er

Raija Danielsson
8/3/14, 3:42 PM
#80

Nu drömmer jag också om att vi ska få regn. Ett stor och långvarigt regn över skogsbranden som härjar här i Västmanland. Igår fick jag höra att vinden drev röken ända till Uppsala. Nu har vinden vänt och röken finns här hos oss. Jag går här inne men alla fönster stängda. Ändå luktar det rök så att hundarna fnyser med jämna mellanrum.

Gabriella Blomqvist
8/4/14, 11:57 AM
#81

#80 i förrgår kände vi av röken här i Falun. Det skulle behövas lite regn både här och var. Gärna på natten så att vi i alla fall kan ha fina dagar, om jag skulle få önska….

Leffe
8/4/14, 12:20 PM
#82
Gabriella Blomqvist
8/4/14, 4:21 PM
#83

Just nu ser det ut som det är ett riktigt oväder på väg men så insåg jag. Det är rök från branden i Sala. Ett otäckt ljus sken är det, lite så där som att det är solförmörkelse pågång.

Annons:
Leffe
8/4/14, 4:25 PM
#84

Det blev en otäck brasa där

Raija Danielsson
8/4/14, 6:56 PM
#85

Jag fattar inte varför dom säger Sala på tv. Kanske det är kommungränsen som är så pass nära men själva staden är inte hotad på något vis. En del av samhället Virsbo är evakuerat redan. Västervåla och Ängelsberg håller på att evakueras. En granne till mig, som liksom jag har bott i Ä-berg, kom in och visade kort på mobilen. Hon hade varit på jobb där och blev bortkörd av polisen. Det är fruktansvärt. Ä-berg ligger ungefär 2 mil från Fagersta där jag bor. Och det är hit till kommunhuset som alla från Ä-berg ska samlas. Min son är med i frivilliga brandkåren, han var ute 12 timmar i går och är nog på väg för att jobba i natt också. Den största branden i modern tid. Hu så hemskt det är.

Leffe
8/4/14, 7:08 PM
#86

Det är stora krafter i en eld. Och en så d'r stor…….

Leffe
8/5/14, 12:13 PM
#87

Vi har konsigt väder. Det kan åska och regna korta stunder. Alldeles för korta stunder för att påverka luftfuktigheten och den kvava värmen. Det hinner inte bli friskt i luften. Sverige är ju egentligen ett ganska litet land, men tänk i vissa delar av landet har vi oväder med översvämmingar som följd och i vissa sådan torka att den största skogsbranden i modern tid i Sverige inte går att fås under kontroll. Det låter ju som vädret över en hel världsdel.

Sköt om er

Leffe
8/6/14, 12:27 PM
#88

Mulet ute men varmt.

Har fått smak för detta med lite tågresor. Planerar ett litet dagsbesök i Uppsala och Västerås - fast inte samma dag

Raija Danielsson
8/6/14, 6:47 PM
#89

Äntligen en dag utan röklukt här. Har kunnat vädra så det känns lite behagligare här inne. Äntligen har vattenbombningen "nästan" startat också. Planen är här men dom bara flyger runt, runt. Enligt tv så rekognoserar dom. Jag är fortfarande rädd, rädd för vad som kan hända där ute i skogen. Vinden är på väg att vända men jag vet inte hur det ska blåsa, kanske jag måste ha stängt i natt också.

Leffe
8/6/14, 6:49 PM
#90

Nu harmassor av människor tydligen ringt 112 i Stockholm. Röklukten har kommit hit

Annons:
Leffe
8/10/14, 11:54 AM
#91

Idag kommer jag att sitta på balkongen och redigera bilder. Sedan i kväll ska jag se den viktiga fotbollsmatchen mellan Hammarby och Giffarna Sundsvall på teve

Raija Danielsson
8/13/14, 6:23 PM
#92

Jag har fått kallelse för datortomografi av lungorna igen. Det ska ske i morgon.  Nu har jag haft tur. Efter ett nytt besök hos läkare eftersom jag har ont i magen så ska lilla magen gå igenom detsamma. I dag har dom ringt från Röntgen, helt otroligt. Jag får båda undersökningarna på en gång. Måste bara komma tidigare för jag ska dricka kontrast för magens skull. Tänk så skönt jag behöver bara komma några timmar tidigare och jag behöver bara åka en gång.

Leffe
8/13/14, 7:07 PM
Leffe
8/15/14, 1:58 PM
#94

Nu ska jag till veterinären och införskaffa multivitamin i gelform till gamla Fröja, som jag trodde jag skulle få ta bort idag. Har provat gammal gel nu ett par dagar och hon har piggnat till och börjat göra sig ren och äta mer.

Leffe
8/17/14, 1:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

I kväll är det dags för delikatess

Foto: Filip Stachowiak

Raija Danielsson
8/17/14, 3:03 PM
#96

Stackars dig, vilka smaklökar du har!!!!!!

Gabriella Blomqvist
8/17/14, 7:56 PM
#97

Vilken delikatess 🙂 Det är flera år sen jag åt en fisk, ska försöka hitta några vänner som vill äta lite. 

Här är det idag den sista dagen på sommarlovet. Äldsta ska börja gymnasiet så hon tycker det ska bli roligt men den yngre han är mer tveksam…

Annons:
Leffe
8/18/14, 1:23 PM
#98

Det var jättegott. De var stora och fina. Idag blir det thaimat

Leffe
8/25/14, 12:13 PM
#99

Två jobbiga dagar. Uppe tidigt idag för de ska komma med ny tunna med flytande syrgas. Vet inte när de kommer. Det är olika tider varje gång. Sedan måste jag städa och ta bort grejer från vägg och bokhylla för i morgon ska de komma och dra fiberkabel till internet. Vet förstås inte vilken tid de kommer så måste alltså vara uppe tidigt. Som gammal "televerkare" förstår jag inte varför de inte kan dra kabeln i de fina nya rör som går mellan alla rum.

Leffe
8/29/14, 9:06 PM
#100

Idag var det ett besök hos dietisten. Jag fick faktiskt lite beröm för jag håller vikten konstant trots att jag alltid sitter still. På något sätt har jag hittat rätt balans på min mat och energiåtgång eller vad hon nu sa. Går inte att ändra mer på kosten utan vill jag gå ner mer måste jag börja träna igen.

Leffe
9/1/14, 3:25 PM
#101

Tänk att i lördags var jag till Dressman för att köpa jeans. Då fick jag veta att jag var lite för kraftig. De hade inte byxor med så stor midja som jag har. Fick åka till Dressman XL istället. Hu vad jag måste gå ner

Leffe
9/3/14, 12:44 PM
#102

Idag blir det teve - ridsport och tennissport. Tur att US Open slutar på måndag. Det börjar bli jobbigt sitta uppe till fem på morgonen. Tolv timmars tennis per dygn.

Leffe
9/6/14, 1:31 PM
#103

Lite hängig och trött idag. Är det månne nätternas tennistittande som tar ut sin rätt? Ute är det sol och moln huller om buller.

Sköt om er

Leffe
9/8/14, 12:03 PM
#104

Här hemma försöker solen tränga fram, men den verkar ha det svårt. Själv sitter jag och väntar på ny leverans av syrgas.

Annons:
Raija Danielsson
9/8/14, 2:14 PM
#105

Visst är det trist att vänta på syrgasen. Jag har också haft otur två gånger, den har helt enkelt inte kommit. En gång fick jag extra leverans på lördagen (normal dag fredag). En gång fick jag extra på måndagen.  Första gången fick jag rejäl ersättning. Jag hade nämligen en person som satt här och väntade när jag själv var på sjukhuset. Hennes lön blev jag ersatt med. Tack och lov.

Nu väntar jag på provsvar och ska förmodligen läggas in den här veckan. Håll alla tummar för mig.

Leffe
9/8/14, 2:28 PM
#106

Jag håller alla tummar för dig

Leffe
9/10/14, 11:26 AM
#107

Jag ska snart iväg och klippa mig. Därefter till polisen för att fixa nytt ID-kort

Leffe
9/14/14, 1:02 PM
#108

Nu har jag givit mitt bidrag till demokratin i Sverige

Leffe
9/16/14, 2:08 PM
#109

Idag känns det inte så varmt ute. Stora svarta moln börjar visa sig framför solen. Katterna sover så gott på sängen och skrivbordet.

Leffe
9/18/14, 3:09 PM
#110

Nu ska jag beställa tågbiljett. Ska till Köping på lördag. Ska gratta vän som fyller 60

Leffe
9/20/14, 7:47 AM
#111

Jaha då ska man till Köping så här tidigt för att fira en väninnas 60-årsdag.

Annons:
Leffe
9/24/14, 1:58 PM
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: